נאוה דקל

"אני מאמינה באנשים; אני מרגישה שדרך חינוך וולדורף מתקבצים מחנכים שיש להם כוונה טובה והם רוצים להבין את מה שהם עושים", אומרת אלינור הפטל, סטודנטית באשכול וולדורף בתכנית להכשרת אקדמאים להוראה בבתי ספר תיכוניים במכון כרם. במסגרת ההכשרה המעשית בהוראה הפטל מלמדת בבית-הספר התיכון זומר ברמת-גן, הפועל בהתאם לעקרונות חינוך וולדורף. הקשר שלה לחינוך אנתרופוסופי התחיל עוד בגן הילדים. "גדלתי ברמת-גן ובתל-אביב לאבא ישראלי ולאמא גרמניה", מספרת הפטל. "אחי ואני הלכנו לגן אנתרופוסופי. אמא שלי רצתה שנמשיך בחינוך וולדורף ולכן היא הקימה, ביחד עם עוד הורים, את בית-הספר זומר, שאחי עוד הספיק ללכת אליו, עד שבשנת 2003 הורי החליטו לעבור לגרמניה. גרנו במינכן והלכתי לבית-ספר אנתרופוסופי. חינוך וולדורף התחיל בגרמניה, בדיוק לפני מאה שנים, ויש שם הרבה בתי-ספר הפועלים ברוח החינוך האנתרופוסופי. בית-הספר שאני הלכתי אליו הוא אחד מחמישה או ששה שיש באזור והוא קיים כבר יותר משבעים שנה.

אהבתי מאד את בית-הספר, למרות שהייתי צריכה לשפר את הידע שלי בגרמנית ולקח לי שנה להתאקלם. בית-הספר היה קטן יחסית והאווירה בו הייתה מאד אישית ואינטימית. מכיתה ו' – ח' היה לי מורה מדהים שאני מעריכה עד היום. גם בשנים הבאות היו לנו מורים נפלאים. אהבתי במיוחד את האמנויות והתיאטרון ואת הפרויקטים האישיים שעשינו. בכיתה י'ב העליתי הצגת יחיד וזו הייתה חוויה מאד משמעותית עבורי. גם הלימודים על פי תקופות ממוקדות התאימו לי. העובדה שלומדים באינטנסיביות נושא מסוים או תקופה היסטורית ומסיימים אחרי כמה שבועות עוזרת להבין ולזכור. אחד הדברים המרכזיים בחינוך וולדורף הוא שצריך לשים לב להתפתחות של הילד ולשלבים שהוא עובר ולהתאים לכך את הלמידה, ויחד עם זאת הלמידה צריכה להתאים לחברה ולסביבה שבה בית-הספר נמצא. אני חושבת שבבית-הספר שלי יישמו את ההשקפה הזו בצורה טובה מאד. גם העובדה שלבחינות הגמר ניגשים רק בכיתה י'ג ומסיימים אותן בשנה אחת, מאפשרת להיות פנויים ללמידה בעלת משמעות במהלך השנים".

נשמע שהתאקלמת בגרמניה. מה הביא אותך ללמוד וללמד כאן?

"אחרי התיכון למדתי משחק ועבדתי. אחר כך החלטתי ללמוד בברלין לתואר ראשון ב'לימודי צפון אמריקה' שזה בעצם ספרות אמריקאית. הבנתי שאני לא רוצה לעסוק יותר בתיאטרון והחלטתי שאני רוצה ללמוד חינוך. הלכתי לבקר בבתי-ספר וולדורף בגרמניה ובישראל ביקרתי בתיכון זומר. בזומר הרגשתי שאני בבית, שזה המקום שלי. האווירה הייתה נעימה, גם המורים וגם התלמידים נראו לי שמחים וקיבלו אותי מאד יפה. הייתה לי המחשבה לעבור לגור בארץ עוד לפני כן, אבל אחרי הביקור הזה החלטתי שאני עוברת לגור כאן ולומדת חינוך כדי להיות מורה בבית-ספר וולדורף".

איך הגעת ללמוד בכרם?

"המליצו לי על כרם וכששמעתי שנפתח מסלול לחינוך וולדורף הרגשתי שזה בדיוק מה שמתאים לי. מה שייחודי בעיני בלימודים בכרם הוא העובדה שהם משלבים בין תעודת הוראה רגילה למסלול הייחודי של וולדורף. בעיני חשוב לא להתמקד רק בגישה אחת בחינוך אלא שיהיו פתיחות והבנה של נקודות המבט שונות. זה יתרון משמעותי שהלימודים בכרם מאפשרים".

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.