נאוה דקל

ערב שהוקדש לחוויית הקליטה של יוצאי אתיופיה בארץ וסיפור השתלבותם של מורות ומורים יוצאי אתיופיה בחדרי המורים ובמערכת החינוך בישראל, התקיים במכון כרם ב-7 באפריל 2019. הערב שהתקיים במסגרת תכנית "כנפי יונה" של מרכז מלמדים ולומדים, נפתח בהקרנת הסרט "שמגלוץ'", ("המגשרות"), ובשיחה עם נעם דמסקי שביים את הסרט ביחד עם מורדי קרשנר. הסרט, שהוקרן בערוץ הראשון, מביא את סיפורן של שלוש נשים, אלטאש , יוברמט והבטנש, או בשמן הישראלי רונית, יובי ועדן, שהגיעו לישראל מאתיופיה כילדות. כיום, כעשרים וחמש שנים אחרי עלייתן ארצה, הן מנסות להוביל, כל אחת בתחום העיסוק שלה, שינוי בקהילה ולגשר בינה לבין החברה הישראלית הוותיקה. הן מדברות בסרט על הקושי למזג בין השאיפה להשתלב בחברה לבין הרצון לשמור על השורשים התרבותיים שלהן. המציאות המורכבת הזו באה לידי ביטוי כבר בסצנה שפותחת את הסרט, שבה, לאחר שהנשים מציגות את עצמן, הבטנש (עדן) מגלה שאמה ואחותה הצעירה לא מתקשרות, משום שהאחות יודעת רק מלים ספורות באמהרית והאם מתקשה להבין את כל מה שהיא אומרת בעברית. 

דמסקי סיפר שהכוונה הייתה לעשות סרט מעצים על המציאות העכשווית. במהלך התחקיר הם חיפשו נשים שנמצאות בשטח ועובדות עם הקהילה. לדבריו, הסרט מציג גם את המסע האישי של הנשים עצמן וגם מלווה את תהליך העבודה שלהן עם הקהילה.  "בסרט לנשים יש מקום מרכזי והן החזקות", אמר דמסקי, "למעשה הנשים בקהילה האתיופית קראו את המפה ולקחו אחריות מהר יותר מהגברים".

המשך הערב עסק בשילובם של מורות ומורים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך הישראלית. ד"ר יעל פולברמכר הציגה את המצב הקיים ואת הנתונים לפיהם ישנם במערכת כ-384 מורות ומורים בלבד. היא דיברה על פתרונות שנעשו בעולם לשילוב של קבוצות מיעוט במערכות חינוך וביניהם, העלאת רף הכניסה ללימודי ההוראה, השקעה בגיוס פעיל של מועמדים איכותיים ובתכניות של תמיכה וליווי פרטני במורים שנכנסו למערכת. (ראו כתבה על נייר העמדה של צוות החשיבה הבין מכללתי).

ד"ר חגית מישקין, רכזת תכנית תספ"ה להכשרת יוצאי אתיופיה להוראה במשרד החינוך, סיפרה על התכניות של המשרד להגדיל את מספר המורות והמורים בני העדה. היא דיברה על החשיבות שיש לכך שהתלמידים יכירו מורות ומורים מבני העדה. וודג' מולה, מורה בבית הספר הניסויי ארגנטינההציג את תכנית  "כנפי יונה" של המרכז לפיתוח מקצועי במכון כרם, שבה הוא עובד כמנחה.

הערב הסתיים במפגש בקבוצות עם מורות ומורים בני העדה האתיופית שסיפרו על חוויותיהם כעולים ועל תהליך השתלבותם בבתי-הספר שבהם הם עובדים. אסתר מרשה, אחת מהמורות המלמדת מתימטיקה בבית-הספר בראשית בגוש עציון , דיברה על התהליך שהיא עברה והדגישה שהיא לא מרגישה מורה חלשה שצריך לתמוך בה. היא שיתפה את הקבוצה באופן שבו הנכיחה את חג הסיגד בבית ספרה בעזרת סיפורים ומאכלים מסורתיים. "האחריות היא עלינו", סיכמה מרשה את הדברים, "אני בחלקת האלוהים הקטנה שלי יכולה להנכיח את הדברים".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.