הספרייה הלאומית. צילום: יח"צ

 "בעיני זהו רגע של שינוי תרבותי מהמעלה הראשונה" – בהתלהבות, אפשר לומר אפילו בפאתוס, מסבירה נטע שפירא, מנהלת המרכז להעצמת מדעי הרוח בספרייה הלאומית, את חשיבותו. המרכז שהוקם בינואר 2018 הוא יוזמה משותפת של הספרייה הלאומית ומשרד החינוך מתוך שאיפה לחזק את מקצועות מדעי הרוח במערכת החינוך. במוקד פעילותו תהיה עבודה עם המורים בפיתוח תכניות חדשות בלימודי הרוח. חדשנות, יצירתיות פדגוגית ויזמות חינוכית, ביחד עם הרצון לשמור על מקומם אוצרות הרוח והתרבות ולהנחילם לדורות הבאים עומדים מאחורי שיתוף הפעולה בין המפמ"רים [מפקחים מרכזים] למדעי הרוח לבין הספרייה.

נטע שפירא. צילום: דוד שפירא.

שפירא, בעבר מורה לתנ"ך בעלת תואר שני במקצוע ועד לאחרונה סמנכ"לית התפעול בספריית פיג'מה, ערה לקושי שיש בהשבתם של מדעי הרוח למרכז הבמה, בתקופה שבה הקצב המהיר עומד כביכול בסתירה ללימודי תנ"ך, היסטוריה, ספרות, או מחשבת ישראל הדורשים השהיה והפנמה. לדבריה "זהו אתגר מאד מורכב בתקופה שלנו שבה הדעת מוסחת וכל דבר נמדד בתועלתיות, ב'כאן ועכשיו', בעוד שמדעי הרוח  הם מקום של סבלנות ושהיה. יחד עם זאת זו הזדמנות לריענון ולחידוש וזה מה שהמרכז הזה בא לעשות. המטרה שלנו היא להיענות לצרכים של המורים, לשאול מה הם רוצים וצריכים ואיך אפשר לעזור להם. אנחנו מאמינים בכוחות של המורים וברור לנו שהתהליך צריך להתחיל מהמורות והמורים בתוך בתי הספר. אנחנו כאן כדי לעזור להם לגבש את הידע והרצונות שלהם".

איך אתם מתכננים לממש את הרעיון הזה?

"בנוסף לתכניות שכבר קיימות במחלקת החינוך של הספרייה אנחנו מתכוונים להקים קהילות מורים דיסציפלינאריות שיבדקו איך מלמדים את התחום ואיך אפשר לשפר את דרכי ההוראה. יש כבר קהילות מקצועיות של מורים בתחומי המדעים והמחשבה היא שחשוב שגם למורים במדעי הרוח יהיו קהילות כאלו. את התהליך הזה אנחנו מתכננים לממש בשיתוף עם המרכז לפיתוח מקצועי מלמדים ולומדים במכון כרם לחינוך הומניסטי יהודי*. השותפות עם כרם טבעית ומשלימה – הם יתנו את המצוינות הפדגוגית, את המומחיות בהכשרה ובהדרכה של מורים. הספרייה הלאומית תיתן את השורשים העמוקים של אהבת הדעת והחשיבות של המורשת התרבותית. בעצם אלו הדברים שעומדים במרכז ההוויה של הספרייה מאז הקמתה – האמונה בחשיבותו של שאר הרוח ובכך שאנשים תמיד ירצו ללמוד ולפתח את המחשבה והיצירה. באופן טבעי הספרייה היא המקום שמאפשר הרחבת הדעת על-ידי הנגשה של החומרים הרלבנטיים ללימודי מדעי הרוח".

יש כיום בתי ספר שקיימות בהם תכניות אינטרדיסציפלינריות במדעי הרוח. אולי המהלך הזה כבר מיותר?

"כרגע זו נחלתם של מעט בתי ספר ייחודיים. אנחנו שואפים שזו תהיה נחלת הכלל. בשבוע שעבר יצא קול קורא ל'כיתות שאר רוח' – לימודים מוגברים בתחומי ההומניסטיקה שיתקיימו בנוסף למערכת הלימודים הרגילה. זו תכנית המיועדת לכיתות ח'-ט' שמטרתה להרחיב את לימודי ההומניסטיקה החל מחטיבות הביניים. ברור לנו שצריך לגדול עם לימודי הומניסטיקה ומקצועות כמו היסטוריה וספרות מחייבים למידה תהליכית מעמיקה. הרעיון הוא שהמורים בבתי הספר יפתחו תכניות העשרה והספרייה הלאומית תיתן את המעטפת, ימי שיא וליווי והדרכה למורות ולמורים בהתאם לנטיות הלב שלהם ולכיוונים שבהם הם מתעניינים ורוצים להתפתח. בתי הספר שישתתפו בתכנית יקבלו 4ש"ש ואנחנו מקווים שתוך חמש שנים זה יהיה מהלך ארצי".

מה התגובות של מנהלים ומורים לתכניות האלו?

"אנחנו מקבלים תגובות מאד חמות. יש ביקוש גבוה להשתתף בתכניות המעיד על כך שמורים רוצים להיות שותפים למהלכים חשובים ובעלי ערך. הדוגמא הכי טובה כרגע היא הכנס 'ימי התנ"ך' שיתקיים בספרייה ב 4 – 5 ביולי, המיועד למורים לתנ"ך בחינוך הממלכתי. מטרתו היא להציג את תכנית הלימודים החדשה במקצוע והוא מהווה גם את אירוע ההשקה הרשמי של המרכז. זהו כנס ראשון מסוגו, והוא פותח מסורת של כנס שנתי למורי תנ"ך בחינוך הממלכתי. יהיו בו הרצאות, סדנאות, סיורים ומופעים. תוך יומיים נרשמו לכנס 500 מורות ומורים מכל הארץ, נאלצנו לסגור את ההרשמה ויש לנו עוד 300 ברשימת המתנה. נראה לי שההיענות הזו מבטאת את הצמא של אנשי החינוך לחוויה איכותית מהסוג שהספרייה הלאומית יכולה להציע. בסך הכל יש לכולנו עניין משותף – לשמור על נכסי העבר בעולם המשתנה".

את מנהלת מרכז שבמובן מסוים הולך נגד הזרם. איך את מרגישה עם זה?

"אני שמחה להיות במקום הזה. אף אחד בארץ ובעולם לא יודע איך יראה העולם של מחר, מה יהיה מקומם של הידע וההשכלה, של ההיסטוריה והספרות בעולם הזה. אני רציתי להיות במקום הזה ששואל את השאלה הזו ומנסה להציע את הדרכים להשאיר את המקצועות האלה רלבנטיים ומשמעותיים. אני גם מאמינה שיש בהם מרחב, יופי והנאה צרופה, ומאד רוצה שהם יהיו שם גם לדורות הבאים – הנחמה שהספרות מציעה, הרוח האנושית שנהיית יותר חזקה כשאדם חי בתוך הקשר, כשהוא לומד מהעבר ויכול להבין את מה שמתרחש סביבו בצורה יותר משמעותית. אני שמחה שמשרד החינוך רואה את החשיבות של המהלך הזה ושאני יכולה להיות  חלק משרשרת של אנשים שנושא הרוח מאד חשוב להם".

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.