מועצת התלמידים והנוער הירושלמית

"הנוער רוצה ממשלה"; "לא לבחירות שלישיות" – אלו חלק מהקריאות שנשמעו בהפגנת בני הנוער הירושלמים, שהתקיימה מול הכנסת ב-8 בדצמבר 2019. את השבתת הלימודים וההפגנה ארגנה מועצת התלמידים והנוער העירונית, והיא זכתה להיענות מרשימה – השתתפו בה כ- 1,500 בני נוער, רובם ירושלמים וגם מעט תלמידים מחוץ לעיר.

"בני נוער הם בעיני דוגמא מופלאה לקבוצה שמייצגת גמישות מחשבתית ומעשית ויכולת ליצור שותפויות, למרות שהם באים ממקומות שונים ויש להם דעות מגוונות. אנחנו הרגשנו שיש להם יכולת וזכות להביע את דעתם", אומרת אושרית היזמי, המנחה את מועצת והנוער בעיר זו השנה השנייה.

למעשה, ההתארגנות הזו הייתה תגובה לקול קורא ששלחה מנהלת בית-ספר בעיר בו היא כתבה שקשה לה עם מה שהסתמן אז כבחירות שלישיות וקראה לאנשי החינוך להגיב. "כשראינו הקריאה הזו החלטנו להרים את הכפפה", אומר תובל וולף, מנהל מדיה, שיווק ופרסום מטעם עיריית ירושלים, שהוביל את הקמפיין התקשורתי, "הסיסמא הייתה 'מי משלם את המחיר?' – הרי כולנו, כולל בני הנוער, משלמים עכשיו את המחיר". ההפגנה זכתה לתמיכה של מנהלי בתי-ספר בעיר וגם מראשי מנח"י. יחד עם זאת היו מנהלים שחשבו שאין לתלמידים הזכות למעשה שבעיניהם הוא קיצוני כהשבתת יום לימודים.

היזמי: "ידענו שמדובר במשהו גדול, שמחייב השקעה מרובה וחיפוש אחר שותפויות. שאלנו את עצמנו האם זה שייך לנו או לא? החלטנו להניע את המחאה מתוך תחושת אחריות. חשוב שהנוער יהיה מעורב ויפעל גם משום שזה דור העתיד וגם משום שיש לנו בארץ בעיה בשיח, בתקשורת וביכולת לייצר שותפויות".

"בני נוער נחשבים לאוכלוסייה חלשה ולכן דווקא הם הנפגעים הראשונים מחוסר התפקוד של הממשלה והכנסת", אומר איתן רייך, תלמיד כיתה י' בתיכון התורני ע"ש הימלפרב הפעיל זו השנה השלישית במועצה. "אני חושב שיש לנו אחריות מיוחדת דווקא בתור בני נוער החיים בעיר הבירה להביע את עמדתנו ולהגיד 'גם אנחנו פה'".

"היה יפה לראות שהרבה בני נוער התגייסו למחאה והראו שיש כאן נוער שמה שקורה במדינה חשוב לו ומעניין אותו", מוסיפה שיראל כהן, היו"רית החדשה של המועצה, תלמידת כיתה י'ב בבית-הספר התורני ניסויי פלך בעיר. "הרי חוסר התפקוד של הממשלה והמחיר הגבוה של הבחירות פוגע בכולם והיה לנו חשוב להביע את זה. שמחנו שהיו מנהלים שתמכו וגם השתתפו בהפגנה; הייתה אפילו מנהלת בית-ספר מזיכרון-יעקב שהגיעה עם תלמידיה". כהן מציינת את השתתפותו של שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, שדיבר בהפגנה ואמר בין היתר שהמחאה הזו היא הדבר הנכון וכי הוא חיכה הרבה זמן להפגנה כזו, שאינה פוליטית.

 

 

 

המפגשים הקבועים של חברות וחברי המועצה מתקיימים במרכז כגן בשכונת הקטמונים בירושלים, המשמש כמבנה של אגף חברה ונוער בעיריית ירושלים. במסגרת מיתוג חדש המרכז נקרא מא"י – 'מרכז למנהיגות, אקטיביזם ויזמות'. במועצת התלמידים והנוער הירושלמית חברים תלמידות ותלמידים מכיתות ט'-י'ב בבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים-דתיים וגם מתנועות נוער וארגונים אחרים בעיר. בכל שנה מתקיימות בחירות דמוקרטיות ליושב/ת ראש המועצה ולשני סגנים/יות.

"אני חושבת שבירושלים, אולי כמו בערים גדולות אחרות, יש תחושת ניכור ולבני נוער לפעמים קשה להצטרף לארגון שהם לא מכירים בו את החברים האחרים", מסבירה היזמי את הסיבה לכך שאין במועצה חברים מכל בתי-הספר בעיר, "בני הנוער החברים במועצה הם מטבעם אקטיביסטים ומקצתם גם 'מכורים' לעשייה חברתית. פעילויות כמו המחאה הזו מחזקות את המודעות לחשיבות המועצה ויכולות להשפיע על עוד בני נוער להצטרף".

כהן: "אני הצטרפתי למועצה אחרי שהמורה שלי סיפרה לי עליה ואמרה לי שהפעילות שלה מתאימה לי. כשבאתי, אחרי הפגישה השנייה, הרגשתי שאני במקום שיש בו יוזמה ועשייה ואפשר לעזור בו לבני נוער בעיר. אני הייתי חברה ב'ועדת חברה ועשייה' ובנוסף יש במועצה 'ועדת תרבות ופנאי', 'ועדת אתיקה וזכויות', דובר האחראי על המדיה, מזכ"ל ומבקר. בין יתר הפעילויות אנחנו משתתפים באופן קבוע בוועדות עירוניות, למשל ב'וועדה לקידום מעמד הילד' וב'וועדה לקידום מעמד האישה'. בעיני זה חשוב שאנחנו יכולים לעזור לבני הנוער בעיר ולהיענות לצרכים שלהם. לדוגמא, אנחנו דאגנו שיהיה להם 'כרטיס ירושלמי' שמקנה להם הטבות והנחות".

עכשיו, אחרי ההצלחה של המחאה, איך תמשיך הפעילות של מועצת התלמידים והנוער בירושלים?

וולף: "בדיוק קיימנו ישיבה על הנושאים האלו. המחאה שארגנו היוותה השראה ומודל למועצות נוער במקומות אחרים. בעיני זה כיוון שחשוב שחברות וחברי המועצה ימשיכו לעסוק בו".

רייך: "בעיני חשוב שכחברי המועצה בעיר הבירה של ישראל נמשיך לשאול את השאלות ולשמש דוגמא לבני נוער ממקומות אחרים בארץ".

היזמי: "אנחנו עובדים עכשיו על בירור ערכים. מה שברור זה שהאופי של המועצה יהיה עכשיו יותר אקטיביסטי. בעצם, זה אפיין כבר את פעילות המועצה תחת היו"רית הקודמת, נועם שבשטיאן, שהתגייסה השנה. לנועם היה חשוב לשאול שאלות ולברר מה מתאים לבני נוער ואיך המועצה יכולה לשמש כתובת ולהגיב למצבים שונים שהם חווים. כך למשל פנו אליה בשנה שעברה כמה בנות מכיתה י'א וסיפרו לה שהבנים משכבת י'ב השתמשו בתמונות שלהן מהאינסטגרם וערכו סקר 'מי הכי יפה?' היא טיפלה בעניין, מה שדרש אומץ והבנה של התפקיד והאחריות שלה. מה שחשוב בעיני הוא שלבני הנוער תהיה אמירה במגוון של נושאים, גם פוליטיים וחברתיים, ואת זה אנחנו רוצים לקדם במועצת התלמידים והנוער".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.