נאוה דקל

המלה ארכיון מעלה בפנינו תמונה של מסמכים מצהיבים, תיקיות מאובקות, כתב יד, קשה לקריאה בדרך כלל, של אישים מן העבר. מרכז המבקרים החדש של ארכיון המדינה בירושלים משנה את התמונה הזו. המרכז החוויתי מספר את סיפורו של הארכיון ומציג בפנינו את האופן שבו נוכל ליהנות משירותיו כיום,  כאשר רוב השירות לציבור הוא אינטרנטי.

בארכיון המדינה נמצאים מסמכים של מוסדות המדינה כגון פרוטוקולים של ישיבות ממשלה, מכתבים של מנהיגי המדינה, התכתבויות בנושאים ביטחוניים ומדיניים, תצלומים, סרטים ומפות, מסמכים מהתקופה העות'מאנית ומימי המנדט ועוד מסמכים, מקצתם סודיים ביותר ואסורים לפרסום. כארבעים ק"מ של מדפים עמוסי קופסאות ותיקיות, המכילים כארבע מאות מיליון מסמכים, השמורים בבניין חסוי בירושלים בטמפרטורה ולחות מתאימים. המסמכים שאינם מסווגים מבחינה ביטחונית, מדינית או בשל צנעת הפרט נסרקים ומועלים לאינטרנט ופתוחים לשימוש הציבור.

ד"ר ארנון למפרום. צילום: רותי אברמוביץ

"כמעט שאין לנו כבר שירותי נייר", מסביר ד"ר ארנון למפרום, מנהל מרכז המבקרים המדריך את הסיורים, "כמאה ועשרים מיליון דפי מסמכים כבר נסרקו, כמובן לאחר שנבדק שאינם מסווגים. חומר מדיני ניתן לחשוף לאחר עשרים וחמש שנים, צבאי רגיל לאחר חמישים שנה והחיסיון על חומר מודיעיני הוארך לאחרונה לתשעים שנה. יש גם מסמכים שניתן לפרסמם רק אחרי שבעים שנה בשל צנעת הפרט. כיום אנחנו כבר נערכים למציאות אחרת שכן החל משנת 2005 רוב הניירת שהמדינה מייצרת היא דיגיטאלית".

מרכז המבקרים של ארכיון המדינה, שנפתח במרץ 2019 וממוקם בהר חוצבים בירושלים, משתרע על פני שלושה אולמות. האולם הראשון הוא חדר המדמה מחסן ארכיוני. כאן מסבירים למבקרים מהו ארכיון ואילו מסמכים נמצאים בארכיון המדינה ומדגימים כיצד עובדי הארכיון מחפשים תיקים ומסמכים שהוזמנו. בנוסף, מקרינים סרט קצר ומשעשע שצולם במעמקי הארכיון והוא, כפי שמגדיר זאת למפרום, "שובר את הדימוי הכבד והמאובק של הארכיון". האולם השני הוא "חדר אישים" המוקדש להנצחת שישה עשר נשיאים וראשי ממשלה שהלכו לעולמם. לכל אישיות תמונה ומתחתיה מגירה המכילה את תקציר קורות חייה, מגירה עם חפצים אישיים ומגירה נעולה שכדי לפתוח אותה יש לפתור כתב חידה. באולם השלישי המבקרים מתבקשים לפתור חידות היסטוריות המוצגות בעזרת מחשבי מגע גדולים המדגימים את אתר ארכיון המדינה. הם יכולים גם להתנסות בחיפוש באתר האינטרנט של הארכיון.

ניתן לתאם סיורים לקבוצות בנות חמישה משתתפים ומעלה. בימי חמישי מתקיימים גם סיורים לבודדים, כאשר יש לפחות חמישה נרשמים.

ליצירת קשר:

טל.:  025680365; 050-6205864

merkaz@archives.gov.il

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.