נאוה דקל

"הבנו עד כמה הוראת ערבית בבתי-ספר יהודיים חשובה, אבל כשנגמר התקציב של 'קרן אברהם' להשתלמות הרגשנו לבד". עיסאם שחאדה, מורה לערבית ומחנך כיתה ד' בבית-הספר ע"ש הנרייטה סאלד בירושלים, הסביר ב"במת הלמידה" שארגן איך התחילה קהילת הלמידה של מורות ומורים ערבים, המלמדים את השפה הערבית בבתי ספר יהודיים בירושלים. "במות הלמידה" התקיימו בבתי-ספר בירושלים ב-14 במרץ 2019, במסגרת מהלך "מורים מובילים" של המרכז לפיתוח מקצועי מלמדים ולומדים במכון כרם בשיתוף עם עיריית ירושלים.

"החלטנו שניפגש פעם בחודש להשתלמות עצמאית. בנינו ביחד תכנית לימודים והוצאנו חוברת המתאימה לתכנית הלימודים החדשה של משרד החינוך", המשיך שחאדה, "ואז נחשפנו לפרויקט 'מורים מובילים'. כיום אנחנו קהילה של כעשרה מורים המלמדים בכשבעה עשר בתי-ספר בעיר. אנחנו לומדים ביחד וכולם תורמים מהניסיון המקצועי שלהם".

"בעיני המהלך של 'מורים מובילים', שבו אין מומחה שמגיע מבחוץ כדי ללמד את המורים, אלא זו קהילה שלומדת ביחד הוא משמעותי ביותר", הוסיף עמיעד מלצר, מנהל בית-הספר. מלצר הדגיש את החשיבות הרבה שיש להוראת ערבית מדוברת ולשילוב של מורים ערבים בבתי-ספר יהודיים במערב ירושלים, שכן לדבריו "השפה היא גשר תרבותי והוראתה על-ידי מורים ערבים מהווה דרך להנמכת חומות. כמובן שיש גם קשיים ואנחנו מתמודדים אתם".

עיסאם שחאדה

שאלת הקשיים והמורכבות שהמורים הערבים מתמודדים אתם הוצגה בעזרת משחק תפקידים בחלקו השני של המפגש. שחאדה תאר אירוע שקרה לו בשנתו הראשונה להוראה בבית-ספר יהודי, כאשר במסגרת שיעור על ברכות בערבית לימד את השיר 'מרחבתיין' ששרה זמרת לבנונית המבקשת מכל העדות במדינה להתאחד. השיעור עורר התנגדות של כמה מהתלמידים ונאמרו בו אמירות גזעניות. האירוע העלה דיון מעמיק ומעניין בין המשתתפים ב"במת הלמידה" על  דרכי ההתמודדות האפשריות העומדות בפני המורה בשיעור עצמו ולאחריו.

"מה שעשינו כאן הוא טעימה קטנה ממה שקורה בהשתלמות שלנו", סיכם שחאדה את המפגש, "כל אחד מביא סוגיה שמעסיקה אותו ומתייעץ עם המורים בקהילה, וכל אחד לוקח מהפגישות את מה שמתאים לו. אנחנו מדברים גם על הפרקטיקה של הוראת ערבית וגם על ההשתלבות שלנו בבתי-ספר יהודיים. יש הרבה כוח בלמידה המשותפת הזו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.