'במת למידה' בתיכון המסורתי בירושלים - קליטת מורים חדשים | נאוה דקל

קליטת מורים חדשים הייתה נושא במת הלמידה בתיכון המסורתי בירושלים, שהנחתה עדה משגב,  מחנכת ורכזת אזרחות בבית-הספר. "במות הלמידה" התקיימו בבתי-ספר בירושלים ב-26 במרץ 2020, במסגרת מהלך "מורים מובילים" של המרכז לפיתוח מקצועי מלמדים ולומדים במכון כרם בשיתוף עם משרד החינוך ועיריית ירושלים.

"הגעתי לסוגיה הזו כי זכרתי את החוויה שהייתה לי כמורה חדשה", הסבירה משגב בתחילת המפגש את המניע שהיה לה להקמת קהילת הלמידה בנושא. "כרכזת אזרחות הכשרתי בכל שנה שני מורים חדשים ואחרי שנה הם עזבו. גם בתחומי דעת אחרים ראיתי שמורים חדשים עוזבים. המציאות הזו באה לידי ביטוי גם בעבודה שעשיתי על אחוזי הנשירה הגבוהים בקרב מורים חדשים, במיוחד בשנה הראשונה לעבודתם וגם בשנה הרביעית. השנה הגיע גל של מורים חדשים וטובים לבית הספר וחשוב לי שהם לא יעזבו".

בקהילת הלמידה בתיכון המסורתי תשעה מורים בעלי ותק של בין שנה לשלוש שנים. המפגשים מוקדשים לנושאים הקשורים לחיי בית-הספר כגון מאפייני גיל ההתבגרות, בניית שיעור משמעותי, מבחנים, שיעורי חינוך ובעיות משמעת. לאחרונה משגב שאלה את המורות והמורים בקהילה "מה זה להיות מורה חדש?", והיא מציגה בפני משתתפות "במת הלמידה" את תשובותיהן של שתי מורות המשקפות את הקשיים שיש להן. השיחה במפגש מתמקדת בשאלה למה מורות ומורים טובים עוזבים והאם וכיצד ניתן לשפר את תהליך הקליטה שלהם. משגב מציינת את הבדידות של המורים החדשים ואת החשיבות ש"מישהו יראה אותם בבית-הספר ושיהיה להם מישהו להתייעץ אתו באופן קבוע". קושי נוסף שעולה מהתשובות שהיא מציגה נובע מכך שאין לתפקיד המורים והמחנכים הגדרה וגבולות ברורים, דבר הגורם לעייפות ולשחיקה, וגם כמובן המשכורת, הנמוכה במיוחד בשנים הראשונות לעבודה, מהווה עוד גורם לנשירה.

לשאלה מה ניתן לעשות ענתה משגב כי כבר בהכשרת המורים יש לשקף ללומדים לתעודת הוראה את המציאות בשטח ואת הדינמיקות שקורות בשיעורים, כדי שלמורים החדשים תהיה תמונה ברורה של מהות התפקיד עוד לפני שהם מתחילים לעבוד. יחד עם זאת לדבריה "יש משהו מאד חזק בקהילה של מורים חדשים בתוך בית-הספר. היכולת לשתף ולקבל תמיכה נותנת הרבה כוח". את הדברים האלו מאשרות דני גוטל ושני חג'אג', מורות חדשות בבית-הספר וחברות בקהילת הלמידה. לדבריהן, "הישיבה ביחד בקהילה, הטיפים שאנחנו נותנים אחד לשני והכלים שאנחנו מקבלות ממורה מנוסה מאד משמעותיים. הקהילה היא מקום לפתרון בעיות והיא תורמת להבנה שאת לא לבד". גוטל וחג'אג' מבקשות שהמפגשים ימשיכו גם בשנת הלימודים הבאה. הילה ברגר, המנחה את עדה משגב מטעם מכון כרם, סיכמה את הדברים באמירה שחשוב שכל בית-ספר יטפח את התרבות של קליטת מורות ומורים חדשים ושיש ליצור עבורם מעין "סל קליטה" שיקל על הימים הראשונים שלהם בעבודה ויגדיל את הסיכוי שהם ישארו בבית-הספר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.