נאוה דקל
"התפיסה שלנו היא שמסלול לימודים לבנות בלבד מקדם את השוויון המגדרי בחברה", מסבירה בוגרת מכון כרם, מרים ליבוביץ- אשרף, מנהלת ענבר, מסלול הלימודים החילוני ממלכתי לבנות בכיתות ז'-י"ב, שיפתח בירושלים בשנה"ל הבאה, "מדובר בבניית מרחב לימודים שבו כל התפיסה החינוכית והפדגוגית מושתתת על עקרונות ופרקטיקות שבאות לתת מענה לצרכים של בנות ולהסתכלות מפרספקטיבה מגדרית. בעשור האחרון יש בעולם פריחה של בתי ספר ציבוריים וצ'רטרים שבהם לומדות בנות בלבד. בארה"ב יש גם בתי ספר נפרדים לבנים שכן הגישה היא שגם להם יש צורך דומה. אבל צריך לזכור שבנות הן עדיין קבוצת מיעוט ויש פערים בין נשים לגברים בעולם התעסוקה. המטרה שלנו היא להביא לצמצום הפערים האלו".
ליבוביץ-אשרף, כיום עמיתה במכון מנדל למנהיגות חינוכית, הייתה מורה, מחנכת ורכזת חינוך חברתי בבית-הספר קשת בירושלים ושותפה בקרן ליזמות חינוכית. את הלימודים במכון כרם היא סיימה בשנת 2004, "היו שם מורות ומורים שהיוו עבורי מגדלור והשפיעו עלי בהמשך הדרך", היא אומרת, "גם כיום יש לי מפגשים עם אנשי חינוך שלמדו אתי בכרם ויש בינינו דיאלוג חינוכי משמעותי".
הרעיון והיוזמה להקמת מסגרת חינוכית ממלכתית חילונית לבנות הוא של הדס רייס, יזמת חינוכית שחקרה את הנושא, הבינה את חשיבותו ופנתה למספר רשתות חינוך. האגודה לקידום החינוך נענתה ליוזמה, ובימים אלו המסלול החדש נבנה כבית-ספר צומח בשיתוף עם משרד החינוך ומנח"י, (מנהל חינוך ירושלים). "הבחירה בעיר ירושלים כעיר הראשונה שבה מוקם מסלול כזה מאתגרת", אומרת ליבוביץ-אשרף, "זו רשות מקומית עם הרבה אומץ שמאפשרת להקים בעיר מגוון של בתי-ספר".
מעבר לעובדה שבנות חילוניות ילמדו בנפרד האם תיישמו תכנית הלימודים וגישות חינוכיות ייחודיות?
"הגישה בענבר היא של פדגוגיה מגדרית. מדובר בפרקטיקות לימודים לא מסורתיות כמו למידה מרושתת, למידת חקר וקהילת ידע. בבית-הספר נשים דגש על פיתוח תחושת המסוגלות של בנות בעזרת חניכה אישית לכל תלמידה ושימוש בתנועה כשפה בית ספרית, שמטרתה לפתח יכולות אינטלקטואליות ודימוי גוף חיובי. תהיה תכנית של למידה בקהילה שבמסגרתה נפגיש את התלמידות עם נשים שמממשות את תחושת המסוגלות שלהן ומהוות מודלים לחיקוי. בחטיבת הביניים תהיה גם למידה מורחבת של תחום המדעים כדי לצמצם את הפערים בין בנות לבנים וליצור מצב שבו תהיה לבנות נגישות גדולה יותר גם למקצועות שבהם הן מהוות כיום מיעוט".
בשנה"ל הבאה תפתח כיתה ז' אחת. מיהן התלמידות שפונות להירשם ל"ענבר"? האם יש קריטריונים לקבלה לבית-הספר?
"ברור לי שצריך אומץ כדי להצטרף למסלול שלנו ובעיני מה שחשוב הוא שהתלמידות הן אלו שבוחרות בדרך הזו. חשוב גם שהן תהיינה פתוחות ללמידה עצמאית. אנחנו לא מחפשים דווקא בנות שמצטיינות בלימודים אלא תלמידות שיש להן אמביציה להתקדם. תלמידות ענבר צריכות להיות עם תשוקה ללמידה ורצון להתפתח בתחומים מגוונים, בהתאם לנטיות שלהן. גם המורות והמורים שלנו, שהם כרגע צוות קטן שיצמח בהדרגה, הגיעו אלינו מתוך רצון להיות שותפים למסע הזה".
אחת הביקורות על למידה נפרדת לבנות היא שמסלול כזה לא מכין את התלמידות לעולם האמיתי.
"בחברה שוויונית מבחינה מגדרית ענבר תהיה מיותרת. במציאות כיום צריך שיהיה מרחב כזה ויש תלמידות שהוא קריטי עבורן. מערכת החינוך הקיימת בנויה ממבנים שמסלילים וקשה במסגרתה לאפשר לבנות התפתחות מיטבית. אנחנו פותחות להן דלתות כדי שיחיו בצורה מיטבית בחברה מעורבת. במקביל כמובן נעודד את התלמידות להשתתף אחר הצהריים במסגרות מעורבות.
גם בתוך הזרם הפמיניסטי עצמו, לצד התומכות במסלול לימודים נפרד לבנות, יש כאלו שמתנגדות וחוששות שהוא דווקא יגדיל את הפער. יש חשש גם משום שמקשרים את ההפרדה המגדרית להדתה. לדעתי יש גם חשיבות לעצם העובדה שהרעיון הזה מעורר שיח. היו אנשים שנרתעו מהרעיון, אבל כשהם העמיקו בנושא והרכיבו משקפיים מגדריות הם הבינו את החשיבות שלו. כשחושבים, במיוחד כהורים, לאיזה עולם אנחנו מגדלים את הבנות שלנו, מבינים שההפרדה המגדרית מייצרת עבורן הזדמנות חשובה".
מרתק! מאחלת הצלחה למרים ולהדס, פורצות דרך אמיתות!
ענבר יכול להיות בית ספר שיצמיח דור של מנהיגות שישנה את העולם!
מתי יפתח אצלכם מסלול גם לבנים?? מחפשת מסגרת לבן חילוני, היום בחינוך משלב (חילונים דתיים) ומעוניין ללמוד עם בנים בלבד שלא מסיבות דתיות.
אתגר חשוב ורלוונטי. ישנם בעולם בתי ספר לבנים עם פדגוגיה מגדרית ומותאמת בדיוק כמו לבתי ספר לבנות. החברה הישראלית כנראה לא שם עדיין אבל כמו שענבר צומחת מהשטח אני מאמינה שיש גם מקום להצמיח מסגרת דומה לבנים