ד"ר דוד פיילכנפלד ורחלי דייויס מובילים קבוצה של מורים למתימטיקה 

          במסגרת תכנית 'מורים מובילים' של מלמדים ולומדים, המרכז לפיתוח מקצועי במכון כרם.

        נאוה דקל

 

"המורים למתימטיקה הם עם מיוחד. רובנו גם מתנשאים וגם מכורים להוראת מתימטיקה", אומר ד"ר דוד פיילכנפלד,  "ולכן אי אפשר להביא את המורים לקורס גנרי של 'מורים מובילים קהילות למידה'". פיילכנפלד הוא מדריך מחוזי במתימטיקה, שיזם את התכנית בשיתוף ובתמיכה של עיריית ירושלים. הוא מנחה קבוצה של אחד עשר מורים מובילים במתימטיקה ביחד עם רחלי דייויס, מנחה לפיתוח מקצועי של מורים, המלווה את חברי הקבוצה גם באופן פרטני. "רוב המורים בקבוצה הם רכזים למתימטיקה וכולם מנחים קהילת עמיתים בבית-הספר שלהם", אומרת דייויס. "בעצם אנחנו עושים שני דברים סותרים בו זמנית – מצד אחד מכיוון שכולם בקבוצה מומחים למתימטיקה אנחנו יורדים לעומק של המקצוע, ומצד שני אני מנסה לעזור להם לצאת מהתחום הספציפי ולגלות דברים חדשים".

נשמע שלא פשוט להנחות קבוצה של מכורים להוראת מתימטיקה. איך אתם מצליחים לעשות את זה?

רחלי דייויס וד"ר דוד פיילכנפלד

פיילכנפלד: "לרחלי יש נטייה לשאול שאלות תם וכמעט תמיד יוצא מהשאלה הזו דבר גדול. זה מעולה שיש מנחה שלא באה מעולם המתימטיקה והיא יודעת לגרום לנו לגלות דברים חדשים".

דייויס: "אנחנו נשענים על התחושה של המורים שהם בעלי הידע ועל הביטחון שיש להם, שהם יודעים את הדרך. אבל אנחנו גם מזיזים אותם מהמקום הזה ומראים להם שיש עוד אפשרויות".

פיילכנפלד: "לדוגמא, כשמסתכלים על תשובה מוטעית של תלמיד למורה ברור שהוא יודע מהי הטעות ומה המקור שלה. אבל כשמנתחים את זה לעומק מתברר שאפשר לפרש את הטעות במגוון דרכים וכתוצאה מזה יש גם מגוון דרכים לטפל בטעות הזו".

דייויס: "לפעמים המורים דווקא בטוחים שהתשובה נכונה והתלמיד צודק, אבל כשהם מנתחים את התשובה לעומק, כפי שאנחנו עושים במפגשים, הם יכולים לגלות שהוא לא באמת הבין את השאלה. יש מורה בקבוצה שגם בודקת בחינות בגרות שאמרה שמעכשיו היא תסתכל על הבחינות שהיא                                                                              בודקת באופן שונה".

מה היתרון של קבוצה הומוגנית מבחינת מקצוע ההוראה?

דייויס: העובדה שאנחנו קבוצה דיסציפלינארית עוזרת לנו להיות ממוקדים בפרקטיקה של הוראת מתימטיקה. מניסיוני בקבוצות הטרוגניות לוקח יותר זמן עד שהמשתתפים מביאים ייצוגים מתוך השיעורים שלהם. חשוב לנו לבחון מה המטרה של עבודה או מבחן שהמורים נותנים ואיך מתאימים את השאלות למטרה. זו אמנם שאלה גנרית אבל אנחנו בוחנים אותה במתימטיקה ובונים כך תשתית מחשבתית להתבוננות אחרת. זה תהליך שלוקח זמן אבל אנחנו כבר מתחילים לראות פירות".

פיילכנפלד:  "השאלות שעולות במפגשים מעניינות את כולם בקבוצה. יש אגדה שבמתימטיקה הכל שחור ולבן, אבל בקבוצה אנחנו רואים שזה צבעוני. אני מתרגש מזה ואני חושב שגם המשתתפים מתרגשים ממה שאנחנו מגלים. אני חושב שזה 'ביג דיל', מכיוון שאת רואה בעיניים את האסימון נופל אצל מישהו ומשנה את צורת החשיבה שלו. אם הוא עוד מתכוון להעביר את זה הלאה – אני מרגיש שעשיתי  היומית שלי".

דייויס: "הדבר המשמעותי הוא העבודה שהם עושים עם קבוצת המורים שהם מובילים בבתי-הספר שלהם. לכל אחד מהם יש קבוצה שעוברת שלושים שעות השתלמות. הם מספרים בהתרגשות שכל המורים מגיעים ורוצים להמשיך ושם הם סוף סוף מדברים מתימטיקה. בתחילת השנה היו להם חששות שהמורים לא יגיעו לקהילה וזו הפתעה עבורם שיש היענות כזו. הרכזים מבין חברי הקבוצה חושבים איך הם יכולים להכניס את אווירת הלמידה הזו גם לישיבות הצוות.".

פיילכנפלד: "אני חושב שכל המורים בקבוצה שלנו מצליחים לקדם את הקהילה שלהם. זה תהליך שינוי שמתחיל מלמטה ומעורר תמיכה והתלהבות ולכן יש סיכוי שהוא יצליח. יש עוד היבט לזה שכל המשתתפים לומדים לנהל קבוצת חשיבה והוא שזה אמצעי חשוב להובלת צוות. כך המורים רוכשים כלי שיוכל לשמש אותם בעתיד, אם למשל הם יהיו מנהלי בתי-ספר".

דייויס: "השאיפה שלי שצורת החשיבה בקבוצה תהיה חלק מהשגרה. זו התשתית שאני רוצה לחשוב שאנחנו מקימים".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.