"זה נכון שאנחנו המורות והמורים מלמדים ולומדים כל הזמן, אבל התפיסה של המרכז במכון כרם היא שמרכז הכובד של תהליך הפיתוח המקצועי של אנשי חינוך צריך לתת מענה לצרכים הייחודיים שלהם בתוך ההקשר הבית ספרי שלהם ולהתרחש ישירות בתוכו", מסבירה יעל פולברמכר, מורה במכון ומנהלת המרכז מה מייחד את מלמדים ולומדים, המרכז לפיתוח מקצועי במכון כרם שהוקם לפני כשנתיים. "הצורך להרחיב את הפיתוח המקצועי של מורים כך שיהיה מחובר ישירות לבית הספר עולה ממחקרים שנעשו בעשרים השנים האחרונות. המחקרים וגם המורים עצמם, מצביעים על כך שבשביל לשנות תהליכי הוראה ולמידה בכיתות, הדבר החשוב הוא איזו תמיכה נותנים למורים בחקירה של העבודה בכיתות וביישום בפועל של השינויים הרצויים.  במלים אחרות, מה שנדרש הוא לגבש תהליך שהופך את ההתבוננות בפרקטיקה והחקירה שלה לזמינה. רצינו להקים קהילות מורים שבוחרות ללמוד ולפתח תהליכי הוראה הנותנים מענה לתפיסות ולצרכים של בית הספר שבו הם עובדים".

יעל פולברמכר. צילום :שרון עמית

נשמע הגיוני אבל איך עושים את זה?

"המרכז עוסק בפיתוח קהילות למידה מקצועיות של אנשי חינוך בדרגים המקצועיים השונים – מורים, מנהלים, מנחים, מפקחים. יש כיום מחסור בהכשרה של מנחים פדגוגיים שילוו אנשי חינוך בכל התהליכים הללו, בעוד שזה בעצם מה שהכי חשוב. צריכה להיות תמיכה מקצועית במורים ביישום בפועל של מה שהם לומדים ורוצים להביא לכיתות שלהם, וחשוב שזה יעשה תוך למידה ועשייה משותפת של קהילת המורים הבית ספרית. על זה אנחנו עובדים במרכז במסגרת שלוש תכניות שפועלות במקביל:

 

  1. 'מהלך השקפה – מורים מובילים' – זה מהלך ארצי שיזם משרד החינוך שבו מורים מנחים תהליכי למידת עמיתים בבית הספר לשם שיפור ההוראה והלמידה. כל מחוז בחר את הגוף האקדמי שמלווה אותו בפיתוח והובלה של המהלך. מכון כרם נבחר ללוות את המהלך בירושלים.
  2. 'כנפי יונה' – יוזמה משותפת של מנח"י והקרן לירושלים להגדיל את מספר המורות והמורים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך בירושלים. יש מחסור מביש במורות ומורים יוצאי אתיופיה ויש חשיבות גדולה בכך שהם יהוו מודל מקצועי משמעותי לתלמידים.
  3. מורים יהודים להוראת עברית במזרח ירושלים. זה פיילוט קטן שהתקיים בשנתיים האחרונות – כרגע יש ששה מורים המלמדים בשלושה תיכונים במזרח העיר ואנחנו שואפים להרחיב את התכנית. משרד החינוך הקצה לכך שעות מיוחדות ויש לכך חשיבות רבה בגלל העלייה בביקוש ללימודי עברית במזרח ירושלים.

שלושת הפרויקטים האלו מהווים מענה לאתגרים מאד מורכבים ודורשים למידה מהשטח. לכן גם אנחנו במרכז מלמדים ולומדים, במקביל לתכנון ולעשייה שלהם מקיימים מחקר פיתוח על התכניות האלו".

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.