מלמדים ולומדים 2017-09-17T14:46:20+00:00

מלמדים ולומדים- מרכז לפיתוח מקצועי של מורים

"הפתרון אינו שוכן במעמקי הים ולא בשמי מרומים אלא עמוק בתוך עצמנו, בתוך התודעה העצמית" (מסיני לאתיופיה, הרב ד"ר שרון שלום)

מורות ומורים מעצבים לאורך חייהם המקצועיים את זהותם המקצועית, משייפים תוך כדי התנסותם את העשייה והחשיבה שלהם ומגבשים את השקפתם המקצועית.

כדי שתהליך ההתנסות הטבעי אכן ייתמוך בהתפתחות היכולות המקצועיות של המורה, חשוב לבסס את הלמידה של המורים בתוך השדה החינוכי על שלושה עקרונות מרכזיים:

  • התבוננות שוטפת, חקרנית וביקורתית בעשייה החינוכית
  • שותפות בקהילת מורים מקצועית
  • הובלה אוטונומית של תהליך הלמידה בהתאם לצרכים ולאתגרים

מרכז מלמדים ולומדים בכרם הוקם במטרה לייצר ביחד עם צוותי הוראה מענה לצרכי ואתגרי הלמידה השונים העולים בשדה, ומתוך תפיסה שההוראה והלמידה קשורות זו בזו. העשייה השוטפת בבתי הספר מייצרת ידע מעשי רחב שניתן לזהות ולחלץ אותו כדי שיוכל להזין את הלמידה המקצועית של מורים. אנו מציעים לצוותים בבתי הספר להצטרף לאחת התוכניות הקיימות או לבנות ביחד עם צוות המרכז את המתווה המתאים להם.

.


מורים מובילים קהילות למידה

מכון כרם מוביל בעיר ירושלים את המהלך "מורים מובילים קהילות למידה"  בשיתוף מחוז מנח"י והרשות. מטרת המהלך לחולל שינוי בתרבות הפיתוח המקצועי של המורים וכן לשים במוקד את הלמידה בקהילות מקצועיות בתוך בתי הספר. התוכנית פועלת להקמתן ולהפעלתן של קהילות למידה מקצועיות, בהן לומדים ופועלים מורות ומורים לקידום איכותה של העשייה החינוכית.

המורים המובילים מייצגים את כלל המגזרים של מערכת החינוך בירושלים ומהווים רשת מקצועית מובילה ומשפיעה בבתי הספר ובמחוז; רשת המשתפת בידע ויוצרת מעגלים רחבים של השפעה.

מטרות התוכנית:

  • טיוב תהליכי ההוראה והלמידה בכיתות
  • גיבוש מנהיגות פדגוגית של מורים מובילים שתשפיע על זירות בית ספריות וזירות מחוזיות
  • הפעלת קהילות למידה חוצות מגזרים

למי מתאימה התוכנית?
מורות ומורים מצוינים, יצירתיים, בעלי תפיסה חינוכית מגובשת ועניין בהוראה ובפדגוגיה המעוניינים להוביל תהליכים של למידת עמיתים בתוך בתיה"ס, או בקהילות החוצות בתי ספר. הלמידה תתמקד בניתוח ובחקר של העשייה החינוכית, בתכנון ושיפור תהליכי הוראה ולמידה וביישומם.

איך מתקבלים?

באמצעות קול קורא מחוזי שמתפרסם מדי שנה במהלך חודש מרץ. הגשת מועמדות נעשית תוך תיאום עם מנהל/ת בית הספר ובהמלצתו/ה.

לפרטים:kerem@kerem.org.il


כנפי יונה

המורה שולה-שחורה

"קיץ 2007,ימי ההיערכות של בית הספר שעמדתי ללמד בו באותה שנה. אני עומדת בהתרגשות ובהרבה שמחה בכניסה הראשית של בית ספנו כדי לקבל את פניהם של תלמידיי לעתיד. הילדים עברו אחד אחד בליווי הוריהם. אני מחייכת אליהם, אומרת בוקר טוב, ומכוונת אותם למקום המפגש הכיתתי. והנה מגיעה אם עם בתה, אומרת בוקר טוב באדיבות ומוסיפה: " באנו לפגישה עם המורה שולה". היא מביטה סביבה ועליי, כאילו היא מחכה שאכוון אותה אל המורה שולה. באותה שנייה אני קולטת שהיא מצפה לשולה אחרת. אני מתעכבת שניות מספר ושואלת איך קוראים לילדה, ואז אומרת:"אני המורה שולה". פתאום אני רואה שפניה של האישה משתנות. היא חוזרת צעד אחורה ומגמגמת " אני לא ידעתי…נעים מאוד, אני…לא חשבתי…".

שולה מולא (2010), המאבק "להיות רגיל": תלמידים אתיופים נפגשים עם גזענות בבתי ספר דתיים (עבודת תזה)

התוכנית "כנפי יונה", על שם יונה בוגלה ז"ל, פועלת למען שילוב איכותי של מורות ומורים יוצאי העדה האתיופית במערכת החינוך. התוכנית היא פרי יוזמתן של מנהלת חינוך ירושלים והקרן לירושלים ופועלת בעיר ומחוצה לה.

התוכנית מעודדת את בתי הספר לקלוט מורים מצוינים יוצאי העדה האתיופית ובכך מרחיבה את הייצוג של קבוצות חברתיות שונות אתן ייפגשו התלמידות  בתוך קהילת בית הספר.

על אף הרצון הרב והמשאבים המושקעים בתחום, יוצאי הקהילה האתיופית מתקשים מסיבות שונות להשתלב בעבודה איכותית במערכת החינוך.

שמנו לעצמנו למטרה ללמוד עם השותפים לתכנית את האתגרים והקשיים ולפתח תכניות הכשרה וליווי למורים ולבתי הספר שיקדמו מטרה חשובה זו. אנו מאמינים שלצורך כך חשוב להתבונן יחד באתגרים באופן ישיר וכן.

עקרונות הפעולה של התוכנית:

  • איתור ומיון של מועמדים להוראה – בעלי רישיון הוראה, תעודת הוראה או אישור על לימודים בהיקף של 80%
  • איתור בתי ספר המתאימים לתוכנית – הפנייה לראיונות וליווי בתהליך הראיונות
  • תוכנית השתלמות קבוצתית בנושא: "בין זהות אישית לזהות מקצועית" ההשתתפות בתוכנית כוללת פרויקט חינוכי אישי ומזכה במלגה
  • ליווי והנחייה פרטניים
  • ליווי צוות בבית הספר

לפרטים : kerem@kerem.org.il


הוראת עברית במגזר הערבי

" התרומה של המורה היא מעבר לשפה. זו סובלנות לאחר" (מנהלת בית ספר בירושלים)

מכון כרם מוביל תוכנית פורצת דרך לשילוב מורים יהודים להוראת עברית בבתי ספר במגזר הערבי במזרח ירושלים. תוכנית זו הינה יוזמה של הקרן לירושלים ומנהלת חינוך ירושלים, והיא מופעלת בבתי ספר אשר בהן נלמדת תוכנית הלימודים הישראלית ובתמיכה מלאה של מנהל/ת בית הספר.

מטרות התוכנית:

  • מתן מענה לצורך הגובר להוראת עברית במזרח העיר
  • יצירת מגוון אנושי תרבותי בחדרי המורים בעיר – חשיפת מורים ותלמידים למורים מרקע תרבותי שונה

התכנית כוללת:

  • התמקצעות בהוראת עברית כשפה שנייה
  • הנחייה אישית
  • ליווי קבוצתי
  • לימוד ערבית מדוברת

 

למי התוכנית מתאימה?

  • בעלי תעודת הוראה וניסיון מעשי בהוראה שמעוניינים ללמד עברית, להשתלב כאנשי צוות בבתי ספר במזרח העיר ולהיות שותפים בתוכנית ייחודית בעיר ירושלים.

יש לשלוח קורות חיים ל- kerem@kerem.org.il