לימודי הוראה – סדנאות דידקטיות והתנסות מעשית

סדנה דידקטית להוראת היסטוריה | ד"ר מיקי הוניג

יום א' 9:00-10:30, קורס שנתי

מטרת הסדנה היא להכין את המשתתפות והמשתתפים להתמודדות עם אתגר הוראת ההיסטוריה במסגרת ההכשרה המעשית האינטנסיבית. הקורס יתבסס על שילוב בין תמות דידקטיות לתמות היסטוריות מתוך תכנית הלימודים הממלכתית בהיסטוריה בכיתות בהן יעבדו משתתפי הקורס. התכנית עשויה להשתנות בהתחשב בצרכים ורצונות שיוגדרו על ידי המשתתפים במהלך העבודה בסדנא, אך יסודות השיטה הדידקטית המוצעת בקורס ימשיכו להוות מסד לעבודה בסדנה, וילוו את הקורס כולו.

סדנא דידקטית- מעשה ההוראה | עטר פלג

יום א' 8:30-11:00, קורס שנתי

הסדנה מיועדת לסטודנטים להוראה בראשית דרכם, מתחומי דעת מגוונים. בסדנה נעסוק בעיקר בהבנת מעשה ההוראה בבית הספר: מהו שיעור?  כיצד ניתן להכין שיעור שיעודד
סקרנות, מעורבות בלמידה ופיתוח מיומנויות אצל התלמידים? נתרגל הכנה של מערכי שיעור
שמותאמים לגיל ולתוכנית הלימודים ונעסוק בפערים ובמעברים שבין התכנון המדויק לבין
אמנות הביצוע בפועל בכיתה. נעסוק גם בהיבטים נוספים של חיי המורה בכיתה, כגון:  ניהול כיתה, דרכי הערכה מגוונות ועוד. החובות בסדנה כוללים קריאת מאמרים, דיון פתוח, הוראת עמיתים וביקורים בבתי ספר ובספריה הלאומית.

סדנא דידקטית להוראת המקרא | רחל וולפיש

יום ד' 8:30-10:00, קורס שנתי

מטרת הקורס היא לסייע ללומדים בבניית זהותם המקצועית כמורים עתידיים למקרא ולהעניק להם כלים מעשיים להוראה משמעותית ומגוונת בכיתה.  בסדנה נלמד כיצד לעבד פרק ויחידת פרקים לשיעור, כיצד להקנות ולתרגל מיומנויות מרכזיות בלימוד מקרא וכיצד לשלב כלי הוראה מגוונים ולקדם למידה פרשנית מעמיקה בכתה.  כמו כן, נעסוק במשמעויות הערכיות והזהותיות של הוראת המקרא בבית הספר הממלכתי ובסוגיות שונות העומדות בבסיס הוראת המקצוע, הן מזווית תיאורטית והן מזווית מעשית ומתוך בחינת המקום האישי של כל לומד בסדנה.

סדנה דידקטית באזרחות | שלומית דמסקי כהן

יום ד' 10:00-13:00, קורס שנתי

בסדנה הדידקטית בהוראת אזרחות, נכיר ונתנסה בשיטות פדגוגיות להוראת המקצוע, נדון במגוון דילמות הניצבות בפני המורה לאזרחות, נערוך היכרות מעמיקה עם תוכנית  תכנית הלימודים באזרחות וננתח אותה. נכיר את מבנה הבגרות באזרחות ומיומנויות הלמידה הנדרשות, נקיים הוראת עמיתים ופרזנטציות, נלמד כיצד לערב את התלמידים בלמידה, כיצד להכין שיעורים מקוונים משמעותיים. נלמד על דרכי הערכה מגוונות ואופן הערכת העבודות. כן נעסוק בעבודה בצוותי הוראה ועבודה מול צוות בית הספר. הסדנה הדידקטית תלווה בהתנסות מעשית בכיתה ט' בבית הספר התיכון הניסויי בירושלים. בהתנסות המעשית יעבירו הסטודנטים שיעורים על בסיס שבועי. בסדנה נעבוד על אלמנטים שונים הקשורים בניהול הכיתה ועל הכנת השיעורים משלב הגדרת המטרות ועד למרכיבי השיעור והמתודות שישמשו להעברת השיעורים. הסטודנטים יקבלו ליווי צמוד ומשוב על השיעורים.

סדנא דידקטית להוראת אמנות עכשווית | אתי אברג'יל

יום ד' 14:00-15:30, קורס שנתי

הסדנא הדידקטית להוראת אמנות תעסוק בתהליכי הוראה ויצירה, מנקודת מבט של התלמיד ושל המורה. במקביל לפיתוח שפת ההוראה של הסטודנט, נעסוק בפיתוח וכתיבה של תכניות לימודים בהתאמה למאפיינים של אוכלוסיות יעד שונות. נעסוק בהיבטים של המפגש בין תהליך היצירה ותהליך ההוראה נעסוק באפיון צרכים של קבוצות יעד שונות והתאמה של תכניות לימוד לקבוצות יעד ויחידים במקביל למיפוי מודלים של הוראת אמנות. בין הוראת שוליה להוראה אקדמית קלאסית ולהוראה סדנאית חווייתית. ברמת הבסיס הסדנא להוראת אמנות תפעל כמעבדה לחקר של מטרות ואופני הוראה ברוח הזמן בו אנו חיים ויוצרים. נעסוק במאפיינים השונים של הוראת מיומנות פלסטית אמנותית מקצועית בבתי ספר שונים במרחבים תרבותיים וחברתיים שונים כגון: הוראת רישום וצבע, פיסול ותלת ממד, וידיאו ארט וצילום בהתאמה לבתי הספר השונים, לצרכים של התלמיד הבודד ובצרכים של קבוצות יעד. נתמקד בתהליך ההוראה בתיכונים ברמה של 5 יחידות לימוד המגישים תערוכות גמר אישיות, נתרגל דרכים שונות להתערבות של המורה בתהליך היצירה של התלמיד, נבנה גישה דיאלוגית ודרכים להנחיה של התלמיד לאמנות תוך התייחסות למאפיינים של יצירה בגיל ההתבגרות. במקביל להוראת מיומנויות טכניות, התנסות בחומרים ולימוד של נושאים קלאסיים כגון דמותה אדם באמנות, או תנועה וקומפוזיציה, נעסוק ביצירה סביב נושאים העוסקים בתהליכי גיבוש ובניית זהות, באני היוצר של התלמיד, בסביבה המקיפה אותו. בנושאים חברתיים, פסיכולוגיים כגון דימוי גוף, אופנה ואהבה כנקודות מוצא לעידוד יצירה. נלמד כיצד לפתח את היצירתיות ויכולת הביטוי והביקורת האמנותית של התלמיד, נעסוק בהיבטים של שיפוט אמנותי בונה, בקריטריונים להערכה אמנותית חלופית, בבניית שיח ודיון סביב יצירות נעורים, בהיבטים השונים של אוצרות ועריכה של תערוכות בתיכון, ובתיווך התערוכה לכלל הלומדים. בסדנא נפעל כקבוצה לומדת ומלמדת. נתרגל הוראת עמיתים, נתנסה ונדון בתרגילים שיחוברו על ידי הסטודנטים  ונלמד מנקודות החוזקה של המשתתפים. במסגרת הסדנא הדידקטית יתבקשו הסטודנטים לכתוב יחידת לימוד בת חמישה פרקים העוסקת בהוראת נושא אמנותי נבחר, אותו יחקרו ויעבדו כתוכנית לימודים אישית.

סדנה דידקטית להוראת ספרות | תמר קריגר ערמוני

יום ד' 16:00-18:00, קורס שנתי

בסדנא הדידקטית להוראת ספרות נעסוק ב"מה" מלמדים במסגרת שיעורי הספרות וב-"איך" מלמדים יצירות באופן שמעורר עניין, שמעמיק ואשר מתאים לתלמידים במאה העשרים ואחת. הסדנא עוסקת בז'אנרים שונים: סיפורת, שירה, רומנים והוראת מחזה ומדגימה תוך התנסות ושיתוף התלמידים, דרכים מגוונות ויצירתיות להוראת כל ז'אנר. בנוסף עוסקת הסדנא בבניית שיעור מודולארי, בנושא שאילת שאלות מרמות ואזורים שונים, בבניית שיעור – מרמת הפתיחה ועד לרמת סדרת שיעורים בנושא אחד, בבניית בחינות, בדיקתן ומתן משוב. כמו כן עוסקת הסדנא בהיכרות עם דפוסי הוראת ספרות שונים, היערכות מושכלת לישיבות מורים ואסיפות הורים, היערכות להוראת ספרות עבור תלמידים מסוגים שונים, שימוש ושילוב נבון בין ידע קיים ונגיש בספרים וברשת והתאמתם לכיתה. הסדנא מעמידה במרכזה שאלות חינוכיות המעסיקות מורים בזמן אמת : הצבת גבולות ברורים לצד חמלה והבנה, הצורך להיות משמעותי ובעל אמירה חינוכית לצד עשיית מקום לדעות שונות, והשמירה על המשאב החינוכי החשוב כל כך, ששמו "מורה". הסדנה מיועדת לתלמידי ספרות, ופתוחה גם לתלמידי כרם משנה ב' שהספרות והשירה הן שפות מוכרות להם, ואשר מעוניינים להעמיק את הבנתם בדרכי הוראת טקסטים בכתה.