הרחבת דעת 2017-08-02T14:47:35+00:00

הרחבת דעת

קורסי הרחבת דעת

 

"אין שטות בעולם כלל" – קריאה חדשה בזיגמונד פרויד

מרצה: אורן פרי-הר

בקורס בן ארבעה עשר מפגשים, נקרא בסבלנות בכתביו של זיגמונד פרויד ונעקוב אחר הסיפור שהוא מספר על נפש האדם, מבלי שנצטרך להחליט אם צדק או טעה, אם הוא מדען או בדאי. נקרא את ספרו "פסיכופתולוגיה של חיי היום-יום" ואת המאמרים "האלביתי" ו"מעבר לעקרון העונג". נבחן את הדרך שבה העניק פרויד משמעות לתופעות יום-יומיות, זניחות לכאורה וחסרות משמעות. בהתאם לשיטתו, נתייחס לשטויות שאנחנו פולטים, כותבים, חושבים וחולמים כאל יצירי בדיון שאפשר לפרש אותם. במקביל, נתייחס באופן דומה גם לכמה שטויות שהוא פולט. בד בבד, נערוך היכרות עם דרכי קריאה חדשות ביצירתו של פרויד, נבחן מחדש את היחס בין אמת לטעות, בין גברים לנשים, בין יהודים לגויים ואת היחס למיעוטים בכלל.

 

אדם וגורלו – גזרה או בחירה?

מרצה: דוד כהן-צמח

מה טיב הקשר בין אורח חייו של האדם לאושרו והצלחתו? האם המושג "גורל" הוא בעל משמעות במקרא? האם האדם מחויב להשלים עם גורלו ולהיכנע לו, או שהוא רשאי למרוד בו? מהן ההשלכות של שאלות אלה על חובת הציות לאל?

סמסטר א: במעגלי הסיפור המקראי – נסקור את סיפורי ראשית האנושות וסיפורי האבות. האם האבות בחרו את דרכם או נבחרו על מנת לבצע את התוכנית האלוהית? כיצד אבות האנושות ואבות האומה משפיעים על גורל צאצאיהם?

סמסטר ב: במעגלי ההיסטוריוגרפיה המקראית – מחצית זו תוקדש לעיון בסיפורי כיבוש הארץ והתיאורים מתקופת המלוכה. האם עם ישראל היה מחויב לכבוש את הארץ ולהתיישב בה? האם הניצחון על עמי הארץ הוכתב מראש בידי האל? האם חורבן בית ראשון היה צפוי מלכתחילה?

 

ארון הספרים היהודי

מרצה: ד"ר דרור בונדי

מטרת הקורס היא יצירת היכרות ראשונית עם ארון הספרים היהודי. נטעם מספרי היסוד של היהדות, וננסה לקבל תחושת התמצאות כללית, בשילוב עם נגיעות עומק. כמחצית מהשיעורים יוקדשו למדפי הספרות ההלכתית וכמחצית – למדפי ספרות המחשבה. הספרים השונים יוצגו על פי סדר כרונולוגי, בשילוב עם צירים תמתיים. בספרות ההלכה יושם דגש על שאלות זוגיות ומגדר, ובספרות המחשבה על שאלות מתודולוגיות. בכל שיעור נקדיש זמן ללימוד בחברותות של טקסטים מתוך הספרות הנבחנת.

 

"דפדוף באלבום": קשרי משפחה במעגלי החיים

מרצה: בלהה בן-אליהו

"אני מאמין ששום אדם אינו הוא עצמו בלבד, שהוא כל אבותיו וכל הרקע שלו וכל הלב האנושי כולו, כשהם מכונסים בראש של סיכה". (ויליאם פוקנר)

"מתוך מעמקים שלא ידעתי בתוכי – עלה קול והקול אומר: אני, אני, אני, אני… ואף שדמה לקולו של אבי, לא היה זה קולו". (יהושע קנז)

על מסע חייו של האדם מילדות ונעורים ועד לבגרות וזקנה, על הדרמה המרתקת של גיבוש הזהות האישית, על הדיאלוג המתמשך, הסמוי והגלוי, שמקיים האדם עם ההקשר המשפחתי שלו במהלך חייו – על כל אלה נקרא בשירים, בסיפורים וברומנים של לאה גולדברג, זלדה, יהודה עמיחי, דליה רביקוביץ', חיים נחמן ביאליק, ש"י עגנון, נורית זרחי, עמוס עוז, חיים באר, מאיר שלו, רונית מטלון, אגי משעול, פרנץ קפקא ואחרים.

 

הגותו של אברהם יהושע השל

מרצה: ד"ר דרור בונדי

בקורס זה נעסוק בהגותו של אברהם יהושע השל (1972-1907), הוגה דעות יהודי-אמריקני ופעיל חברתי נודע. נעמוד על אבני הפינה הביוגרפיות של הגותו, על יסודותיה הפילוסופיים ועל יישומיה החברתיים, החינוכיים, הפלורליסטיים והציוניים. נתרכז בשני ספריו: אלוהים מבקש את האדם, ואלוהים מאמין באדם.

 

החוק המקראי

מרצה: דוד כהן-צמח

 

היסטוריה אמריקאית

מרצה: יובל ריבלין

 

הספרים הגדולים

מרצה: אורן פרי-הר

סמסטר א: הצצה לארון הספרים מהעולם העתיק ועד הרנסנס.

היכרות ראשונית עם מבחר מצומצם אבל כביר של יצירות התרבות הגדולות והמשפיעות של העולם הלא-יהודי, תוך התמקדות ביחסים המסועפים בין ספרות, אמנות, פילוסופיה ודת. נקרא מעט מהומרוס, אפלטון ואריסטו. נכיר מקצת מן השירה הרומית הגדולה של וירגיליוס ואובידיוס. לאחר מכן, נעבור לקטעים מהברית החדשה והקוראן, נבחן דרך אוגוסטינוס ודנטה את הקשר בין דת לספרות, נפגוש את סוגת הרומן בראשיתה ונסיים עם המלט, הדמות המייצגת של האדם העתיד לבוא בעת החדשה.

סמסטר ב: יצירות מופת בספרות ובתרבות במאות ה-19 וה-20 מגתה ועד אדוארד סעיד.

היכרות ראשונית עם זרמים מרכזיים בספרות ובביקורת התרבות במאות ה-19 וה-20. הנושא המרכזי שנעסוק בו: הסובייקטיביות מהרומנטיקה ועד היום. נתחיל ברומנטיקה ובהולדתו של האינדיבידואל. לאחר מכן נפגוש את הרומנטיקה בשיאה, על סף העידן המודרני, עם תפישת האמנות של ניטשה. לאחר מכן, נעבור למהפכה הלשונית של המאה העשרים ולמעבר ממודרניזם לפוסט- מודרניזם. נקרא מעט מ"בעקבות הזמן האבוד" של מרסל פרוסט, נכיר את ההוגה הצרפתי רולאן בארת, מההוגים המשפיעים על ביקורת התרבות של המאה העשרים, את ז'ק דרידה ואת מישל פוקו, הקוראים החתרניים, וניגע גם בתיאוריות פמיניסטיות, פוסט-קולוניאליסטיות וקוויריות.

 

הסרטים שכדאי לקחת אל אי בודד – מחשבות חדשות על סרטים וותיקים

מרצה: יובל ריבלין

אילו סרטים כדאי לקחת לאי בודד? סרטים שאפשר וכדאי לצפות בהם יותר מפעם אחת, כמובן. ומה מאפשר צפייה רב־פעמית ביצירה קולנועית? לכך יוקדש קורס זה. במהלכו ננסה לברר מהו סוד קסמן של יצירות קולנועיות נצחיות כדוגמת "קזבלנקה" ו"הסנדק", כיצד הובילו נסיבות יצירתם של "סיפור הפרברים" ו"בצהרי היום" ליכולתן להיצרב באופן מידי וקבוע בתודעת צופיהם ומה הופך סרטי קולנוע עכשוויים כדוגמת "כוח משיכה" ו"מלון גרנד בודפשט", ליצירות שעתידן הנצחי עוד לפניהן ומקומן מובטח בכל מזוודה המיועדת לכל אי בודד שהוא.

 

זהות יהודית בקולנוע

מרצה: יובל ריבלין

 

יהדות בקליידוסקופ – קשת הצבעים של היהדות במאה העשרים

מרצה: דרור בונדי

למיליוני יהודים בעולם יש יהדות שונה מזו המוכרת במדינת ישראל – האם לא הגיע הזמן לפגוש אותה? אחד ממאפייני היהדות בעידן המודרני הוא ההתפצלות הרבה שאירעה בה לזרמים ולתנועות. מהפכות שעברו על העולם המערבי ומשברים פנימיים ביהדות גרמו ליהודי המערב למחלוקות ופיצולים רבים בשאלת היחס בין היהדות למערב, שאלה שלבשה מחלוקות תיאולוגיות והלכתיות. בקורס נערוך היכרות עם מגוון הזרמים והתנועות שנוצרו כתוצאה מכך, הן בהיבט הדתי: הרפורמיות, האורתודוכסיות והקונסרבטיביות – על תהליכיהם הפנימיים ותת-הקבוצות שנוצרו מכך; הן בהיבט הלאומי: הציונות לגווניה – התרבותיים והדתיים, הרוחניים והמשיחיים. לצד סקירת הנושא מזווית היסטורית, נשים דגש גם על ההוגים המרכזיים של הזרמים השונים.

 

כשיהודים אוכלים – עיון במקורות היהדות על היחס לאכילה

מרצה: ד"ר דרור בונדי

בקורס זה ננסה לבחון את יחסה של היהדות לאכילה ממגוון פרספקטיבות ומקורות. צמחונות והקרבת בעלי חיים, צום ועונג, אכילה מופרזת והעלאת ניצוצות, נטילת ידיים ושתיית אלכוהול – ייבחנו כולם כביטויים לעולמה הרוחני והערכי של היהדות.

 

לכתוב ספרות: חלום ומלאכה – סדנת כתיבה

מרצה: אורן פרי-הר

אין כמעט אוהב ספרות אמיתי שלא השתעשע מעולם בחלום לכתוב בעצמו יצירות ספרות. נכיר גישות שונות לכתיבה של סופרים והוגים שונים, נתאמן בצורות הבעה שונות של כתיבה ספרותית, ונלמד לזהות יחד את עולם הכתיבה הנסתר של כל אחד מכם באמצעות קריאה זהירה ואוהדת.

 

ללכת על המים – צעדים ראשונים בסבך הקהילות הנוצריות בארץ ישראל

רכזת הקורס: חנה בנדקובסקי

בין המרצים: ד"ר אמנון רמון, ד"ר אורית רמון, האב ד"ר דוד נויהאוז, משה יגור, נטע בידנר, עו"ד דארין דניאל, חנה בנדקובסקי.

את סמטאות ירושלים ממלאים התיירים, בכנסיות הרובע הנוצרי כורעים ברך צליינים וצלילי הפעמונים ממגדליהם נשמעים בעיר העתיקה ובסביבותיה. כשמגיעים התיירים לארץ, הם נפגשים לא רק עם סיפורי הברית החדשה ומסורותיה, אלא גם עם קהילות נוצריות, נוצרים מקומיים, דוברי ערבית, יוונית, ארמנית ואף ארמית, המשמרים מסורות ארוכות שנים של נוכחות נוצרית במרחב בו עשתה הקהילה הנוצרית את צעדיה הראשונים. הקורס יעסוק בהיבטים היסטוריים ואקטואליים של הנוצרים והנצרות בארץ, ביחסיהם עם יהודים ונוצרים לאורך ההיסטוריה, במסורות ובמנהגים, אומנות, נזירות, חגים ומוסדות, ובשאלות של דמוגרפיה וזהות. בחלקו הראשון של הקורס יוצגו ההיסטוריה ויסודות האמונה של העדות הנוצריות בארץ, ובחלקו השני ידונו נושאים שונים הקשורים בחיים הנוצריים במדינת ישראל.

 

לקרוא סיפור: עגנון וחברים

מרצה: בלהה בן-אליהו

בשנת היובל לקבלת פרס נובל נקרא ביצירותיו של סופר שרבים מגיבוריו והקורות אותם הותירו בקוראים חותם ש"לא במהרה ישכח". נקרא בסיפורים קצרים, נובלות ורומנים שהם בעת ובעונה אחת דרישת שלום מן "העולם של אתמול" והארה חכמת לב של חיינו כאן ועכשיו.

עגנון וחברים: במרכז הקורס יעמוד עיון ביצירתו של עגנון, אולם נזמן לעיוננו גם "חברים": את הקריאה ביצירותיו של עגנון נלווה מדי פעם בהשוואה ליצירתם של כותבים אחרים מן הספרות העברית והכללית (רבי נחמן מברסלב, פרנץ קפקא ואחרים). גם חברי הקבוצה יוזמנו לתרום לדיון באמצעות הארות וקישורים בין תחומי המומחיות שלהם לבין יצירתו של עגנון.

 

מדרש וקולנוע

מרצה: יובל ריבלין

 

סדנת יצירה באמנות

מנחה: אתי אברג'ל

 

ספר הכוזרי: קריאה ברבדי המשמעות השונים של הספר

מרצה: דרור בונדי

 

עשרת הדברות

מרצה: דוד כהן-צמח

 

ציונות ושואה

מרצה: יובל ריבלין

 

קסמן של אגדות קולנועיות – פסיכולוגיה וספרות בסרטיו של וולט דיסני

מרצה: יובל ריבלין

אחד היוצרים המשפיעים ביותר במאה העשרים היה וולט דיסני. דיסני פעל בשדה הקולנועי, הטלוויזיוני והצרכני. היצירות שעליהן הוא חתום שינו את אופי התייחסותנו אל עולם הילדות ואל הזהות האמריקנית..במהלך המפגשים נבקש לבחון את תרומתו של דיסני לקולנוע, לחברה ולעולמנו האישי, נתחקה אחרי שורשי רעיונותיו היצירתיים ונבדוק כיצד משק אוזניו הגדולות של פילון מצויר חולל שינוי ומהפכה בעולם כולו.

 

תרבות ישראל בראי האמנות הישראלית

מרצה: חוה שוורץ

התהוותן של אמנות יהודית בארץ-ישראל ושל האמנות הישראלית לוו בניסיון לנסח ולפצח זהות ולהתמקם בתוכה. דרך הפריזמה של האמנות  הישראלית, נבחן במהלך הקורס את החיפוש אחר שפה חזותית על רקע מסורת יהודית טקסטואלית בעיקרה; נבחן זיקות שונות לנוף הארץ באמנות; נעמוד על המפגש ועל המתח שבין זיכרון דתי לעיצוב של מורשת לאומית באמנות ובאדריכלות העיר; נחקור את הניסיונות לנסח באמצעות האמנות זהויות קהילתיות וקולקטיביות לצד הניסיונות לפרוץ מתוך התבניות הקיימות אל האישי והאינדיבידואלי; נשאל על הקשר בין יצירה אמנותית למחויבות חברתית ופוליטית  ועל הניסיון לפעול באמצעות האמנות לשינוי המציאות ולעיצובה מחדש.

השיעורים ישלבו קריאה בטקסטים, התבוננות ביצירות אמנות וסיור.