"המשחק יוצר ז'רגון משותף שמאפשר להתחבר ולגשר על הפערים שיש בין התלמידים" –

'משחק המלכים' מפגיש בין תלמידות ותלמידי בתי-הספר קשת והמקיף בית צפאפא.

       נאוה דקל

"אני אוהב לשחק שח וכאן אני גם מכיר חברים חדשים", "זה כיף אני מרגישה שכאן עושים משהו משמעותי ולא רק מדברים", "אני אוהבת שח ויש לי כאן הזדמנות לפגוש אנשים ממקומות אחרים", "זה עוזר לנו גם ללמוד לשחק שח יותר טוב וגם זאת הזדמנות לדבר עברית". מוחמד, קליה, מאיה וטאלין, שייכים לקבוצה של כשלושים תלמידות ותלמידים הלומדים בכיתה ח' בחטיבות הביניים בבית-הספר קשת ובבית-הספר המקיף בבית-צפאפא ונפגשים בכל יום ראשון, ללמוד ולשחק שחמט. בכל שבוע אחד מבתי הספר מארח אותם, כשהם מלווים במספר מרשים של חברי צוות וכמובן במורה לשחמט, נוי מורדקוביץ ,הדובר ערבית ועברית. 

הפרויקט הוא חלק מ'מעשים טובים בשם דניאל שגב', שהיה גם חובב שח מצטיין. הוא אחד מהפעילויות המשותפות שמלווה עמותת 'כולנא ירושלים', שהקימו צעירים יהודים וערבים משכונות מזרח ומערב ירושלים בשנת 2016, ביחד עם ה'ירושחמט',  מועדון השח הגדול בעיר. "התחלנו את הפרויקט בעשרה מפגשים נפרדים בבתי-הספר, כאשר בבית-צפאפא התלמידים גם קיבלו שיעורי תגבור בשפה העברית", אומר דרור עמדי, מנכ"ל שותף של העמותה, "עד סוף השנה נקיים מפגשים משותפים כל שבוע, אנחנו מתכננים גם סיור גיבוש ואירוע סיום חגיגי למשפחות התלמידים שיהיה בו גם טורניר אליפות. המנהלים בשני בתי-הספר תומכים בפרויקט ונוצרו ביניהם קשרים ותכניות לפעילויות נוספות. כדי לעמוד בכל היעדים שהצבנו לנו אנחנו מתכננים  גם לצאת בקרוב בקמפיין לגיוס המונים".

אני צופה בשיעור המשותף הרביעי המתקיים בבית-הספר קשת. השיעור מתחיל במשחק והזוגות הם כמובן מעורבים. כאן נשבר גם הסטריאוטיפ שמשחק השחמט הוא גברי, שכן מחצית מהקבוצה הן בנות וההתלהבות מ'משחק המלכים' משותפת לכולם. על הלוח תלוי מילון מונחים בעברית ובערבית. אחרי כרבע שעה מורדקוביץ עוצר את המשחק ומסביר את המושג 'מט סנדלרים' ואיך ניתן לבצע את המהלך הזה במשחק. במפגש הבא הוא ילמד את הקבוצה איך להתגונן מפניו.

לומדים לשחק שחמט עם נוי מורדקוביץ

 

"הייתה לי פנטסיה ללמד שח בערבית", אומר מורדקוביץ, חובב שחמט שלמד ערבית במשך עשר שנים.  הגעתי ללמד בבית-צפאפא כשהם חיפשו מורה לשח, והשנה שמחתי להיות חלק מהפרויקט הזה. מתקיים כאן משהו ממש חלוצי. כל השותפים מעורבים ורוצים שזה יצליח ואנחנו כל הזמן בודקים מה עובד ומה צריך לשפר. לשח יש המון יתרונות ויש הרבה מחקרים שמראים שהמשחק הזה הוא כלי להעצמה של בני נוער ולפיתוח חשיבה. כאן במיוחד המשחק יוצר ז'רגון משותף שמאפשר להתחבר ולגשר על הפערים שיש בין התלמידים ואני חושב שזה פרויקט נהדר. נוצר דרכו הבסיס להדברות, ואני שואף לכך שבהמשך נגיע גם לתהליך פנימי. כרגע, בכל פעם שאני מגיע למפגש אני נדהם לראות את ההתלהבות של בני הנוער ואת הרצון שלהם ללמוד לשחק שח".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.