נאוה דקל

עם פתיחת שנת הלימודים החדשה, התחילה גם הפעילות של "מורים מובילים קהילות למידה", שמרכז בירושלים מכון כרם בשיתוף עם משרד החינוך ומנח"י. ההשתלמות למורים המובילים  תעסוק בעיקר בAIW – Authentic Intellectual Work (עד"א – עבודת דעת אותנטית). המודל, שפותח באוניברסיטת ויסקונסין- מדיסון בארה"ב, מתמקד בהבניה של ידע באמצעות שימוש בחקירה קפדנית, במטרה לייצר שיח, תוצרים או התנהגות שיש להם ערך מעבר לכותלי בית-הספר. הוראה בהתאם לעד"א מתרכזת במיומנויות המאה ה-21, תוך מעורבות עמוקה של כלל התלמידים בהבניה של הידע ושיתוף פעולה בין המורים.

החשיפה הראשונה של המודל בפני המורים המובילים התקיימה במפגש בקיץ והמשיכה במפגש הראשון בתחילת ספטמבר. נכחתי במפגש של המשתלמים בשנה ב' – מורות ומורים ממערב וממזרח ירושלים אחרי יום עבודה בבית-הספר.  הם התחלקו לשתי קבוצות שכל אחת מהן לוותה בתרגום סימולטני מעברית לערבית ולהפך. מירב לוין, נחמה גרוס, הדס מרקוביץ ואחמד עבדו הנחו את שתי הקבוצות. הם פתחו במשחקי היכרות שיצרו אווירה נעימה ונינוחה ואחר כך עברו לדבר על מודל עד"א.

הדס מרקוביץ ואחמד עבדו

המנחים הציגו בפני המשתתפים מספר סיטואציות שעשויות לעמוד בפני תלמידיהם כאנשים בוגרים וביקשו את התייחסותם לשאלה: "מה הידע, המיומנויות, הערכים והגישות שהתלמידים שלכם צריכים כדי להתמודד עם הסיטואציה בעתיד ומהם העקרונות לתכנית לימודים שתכין את התלמידים להתמודדות הזו?". במסגרת הדיון המנחים הציגו את תפיסת הידע, הכלים והערכים שהתלמידים כיום יצטרכו על מנת להתמודד עם האתגרים שיעמדו בפניהם כאנשים בוגרים. זאת בהתאם לפרויקט של הOECD, שתחת הכותרת 'עתיד החינוך והמיומנויות  2030', שם לו למטרה לבחון את הדרכים המיטביות להכין את התלמידים לאתגרים שיעמדו בפניהם בעתיד. מודל עד"א, שהמורים המובילים ימשיכו לעסוק בו גם במפגשים הבאים, מציע דרכים להתמודדות עם אתגרים אלו.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.