מזל טהר* מספרת על החגיגות שהתקיימו השבוע בבאר-שבע לכבוד ארבעים שנה לביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בעיר ועל יחידת הוראה שפיתחה בנושא.

ראש ממשלת ישראל מנחם בגין ונשיא מצרים סאדאת בביקור בבאר-שבע. הצילום מתוך הארכיון לתולדות ההתיישבות בנגב ע"ש דוד טוביהו.

 

"בשלהי מאי 1979 חל בבאר שבע אירוע נדיר – העיר התעוררה לחיים מתרדמת מדבר מפהקת ששרתה עליה באופן קבוע ויצאה מכליה. הסיבה – לא, לא ניחשתם. לא אליפות של הפועל באר שבע או חלוקת בונוסים לתושבים. מדובר בביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, בעירייה, באוניברסיטה ובמספר אתרים נוספים בעיר" (מתוך הבלוג של ד"ר חנינא פורת).

לאחרונה, קבוצה של פעילים באר-שבעיים, וביניהם כותבת שורות אלו, יזמה את חגיגות הארבעים לביקורו החגיגי של נשיא מצרים אנואר סאדאת בבאר שבע. זו היא חגיגה עירונית שנשכחה, וחשבנו שיש להחזיר לעיר את שמחת הביקור ואת שמחת השלום. החגיגות, שהיו פתוחות לקהל הרחב והתאפשרו בתמיכת העירייה, כללו סיור בעיר בעקבות ביקור סאדאת, תערוכה של תצלומים וקטעי עיתונות שעסקו בביקור וגם מסיבה מצרית לסיום היום. חשבנו לשלב את התוכן החשוב הזה גם בבתי-הספר ואני התבקשתי לכתוב יחידת הוראה בנושא, ונעניתי בשמחה ליוזמה.

ראש ממשלת ישראל מנחם בגין ונשיא מצרים אנואר סאדאת בביקור בבאר-שבע. צילום: יעקב סער, לישכת העתונות הממשלתית.

מטרת היחידה היא לחשוף את צוותי החינוך ותלמידי העיר אל האירוע ההיסטורי שכלל שותפים רבים. התלמידים יתבקשו לאתר מידע אודות אחד מהמנהיגים: אנואר סאדאת, מנחם בגין, יצחק נבון, אליהו נאווי, ראש עיריית באר שבע דאז ואברהם אבינו שאליו סאדאת התייחס בנאומו באוניברסיטת בן-גוריון. לחילופין יוכלו התלמידים לסקור חוויות מהאירוע דרך קטעי עיתונות או באמצעות ראיונות עם בני משפחותיהם שנכחו באירוע. לאחר המחקר בנושא אותו בחרו, התלמידים יכינו הרצאה מלווה במצגת (או בכל אמצעי אחר), על מנת להעביר את הידע שחקרו אל שאר תלמידי הכיתה. זוהי משימה ארוכת טווח שתארך מספר חודשים.

היחידה מזמנת קריאה במגוון סוגות כגון טקסט מידעי, כתבות מהעיתון וביוגרפיות. המחקר יוצר הזדמנות לכתיבה המשלבת מגוון של דרכי ייצוג. במהלך הפעילות הלומדים נדרשים להפעיל אסטרטגיות חשיבה שונות, כגון: שאילת שאלות, מיון, מיזוג, יישום, תמצות והערכת ידע. רוב השיעורים ביחידת הוראה זו צריכים להתקיים בסביבת מחשב לצורך חיפוש במילון, קריאת טקסטים דיגיטליים והכנת המצגת. המשימה הגדולה מחולקת למהלכים קטנים, ולכל מהלך מוגדרות מטרות בתחום התוכן, בתחום החינוך הלשוני, בתחום טיפוח אסטרטגיות חשיבה ובתחום המידענות.

כאשר נרתמתי ליוזמה זו לא הכרתי את הסיפור ההיסטורי, מעולם לא שמעתי על ביקורו של סאדאת בבאר- שבע. ההיכרות עם סיפור זה יכולה להעמיק את הקשר למקום, ולמרחב המזרח-תיכוני בכלל. אני מאמינה שבאר- שבע צריכה להיזכר בסיפורים, באירועים ובמנהיגים המקומיים על מנת להזניק את הגאווה של העיר הן בקרב התלמידים והן בקרב הצוות החינוכי וההורים. החל משנת הלימודים הנוכחית היחידה נלמדת בבתי הספר היסודיים בעיר, ואני מקווה שנושא זה יסב גאווה וייתן תקווה.

הצילום מתוך אוסף ארכיון טוביהו

*מזל טהר היא מורה בבית-הספר תומר בבאר-שבע וסטודנטית לתואר שני בניהול.