נאוה דקל

כ-350 מורות ומורים ממערב ומזרח ירושלים ומכל המגזרים בעיר נפגשו ב 2 באפריל, 2019 בבית הספר קשת בכנס "מורים מובילים מעגלי השפעה", במסגרת "מהלך השקפה" בעיר. בדברי הפתיחה ציינה מירב לוין, המרכזת את מהלך "מורים מובילים" במכון כרם, את החשיבות שיש ליצירת מעלי השפעה וגם את הקושי להשפיע ולשנות פרקטיקות פדגוגיות.

עיקר הכנס, שלווה בתרגום סימולטני לערבית ועברית, הוקדש לעבודה סדנאית של קהילות הלמידה השונות, במטרה לחשוב על ההשפעה שיש להן על ההוראה בכיתות. בתחילת הסדנא כל קהילה עבדה בנפרד ורשמה את ההישגים שהיו לה במהלך השנה, כדי למפות את ההצלחות ולהגדיר אתגרים שעומדים בפניה. בשלב השני עבדו ביחד שתי קבוצות – כל קבוצה סיפרה על הפרויקט שלה, על ההישג המשמעותי שהיה לה ועל האתגר שעומד בפניה. כל קהילה הכינה פרזנטציה שאותה היא הציגה בשלב השלישי, שבו התקיימה עבודה משותפת של המורות והמורים הערבים והיהודים. לאחר שאחת הקבוצות הציגה את הפרויקט שלה, חברי הקהילה השנייה הציעו רעיונות נוספים שיסייעו לדעתם להרחיב את מעגל ההשפעה של הקהילה בתוך בית הספר.

כך למשל קהילת בית-הספר יפה נוף ישבה עם בית-הספר לבנים בג'בל מוכאבר. הקבוצה הראשונה סיפרה על הפרויקט שלה בנושא הכלה – בתוך הצוות ובקרב התלמידים ועל הרצון של הקבוצה להרחיב את המעגל ולהפוך ל"בית-ספר מכיל". הקהילה השנייה סיפרה על העבודה שעשתה בנושא הפערים האקדמיים של התלמידים ועל הקשר בין מעורבות ההורים להישגי התלמידים. האתגר שלהם הוא לשתף את ההורים ולהפוך אותם למעורבים יותר בלמידה של התלמידים כדי לשפר את הישגיהם. בסיועו של המתרגם הקהילות החליפו ביניהן רעיונות.

בסיום הסדנאות המנחות חילקו דפי משוב על הפעילות. המורות והמורים דיברו בין היתר על שיתוף הפעולה שהיה בין הקהילות וציינו ש "למדנו דברים חדשים וקיבלנו רעיונות מעניינים" ו"היה מעניין לראות מה מטריד בתי-ספר אחרים ומה עושות הקהילות השונות".

בסיכום התהליך במליאה מספר מורות סיפרו על הקהילה שלהן. המסר העיקרי שלהן היה שלקהילת הלמידה וללמידת העמיתים יש חשיבות רבה וכוח לחולל שינוי מלמטה, מתוך השדה, סביב מטרה משותפת.