"כשאני מביא לכיתה את עצמי באופן מלא התרבות שלי הופכת לנכס. אם חדר המורים יהיה מגוון וכל אחד יביא את המטען התרבותי שלו זה יעשיר את התהליך החינוכי", כך מסביר וודג' מולה את המשמעות של חינוך לרב תרבותיות ואת התהליך שעוברים המשתתפים בתכנית 'כנפי יונה' של  המרכז לפיתוח מקצועי במכון כרם. מולה, מחנך, מרכז תחום קהילה ומורה למתמטיקה בבית הספר הניסויי ארגנטינה הוא גם מנחה מזה שלוש שנים בתכנית 'כנפי יונה'. התכנית היא יוזמה משותפת של מנח"י והקרן לירושלים שמטרתה להגדיל את מספרם של המורות והמורים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך בירושלים.

"כשיעל פולברמכר (מנהלת המרכז לפיתוח מקצועי בכרם), פנתה אלי בעקבות המלצה של בית הספר, לא הייתי מודע למספר הכל כך נמוך של המורים ממוצא אתיופי בעיר; היו אז רק שמונה ואני הייתי אחד מהם. לכן התלהבתי מהרעיון לשנות את זה והיום אני מרגיש שותף מלא לפרויקט שבזכותו יש נוספו עוד מורים יוצאי אתיופיה לבתי הספר בעיר. בשנה הראשונה לא היה שם לקבוצה ואני הצעתי את 'כנפי יונה' על שם יונה בוגלה, שהיה איש חינוך ואחד המנהיגים הבולטים של יהודי אתיופיה".

וודג' מולה עם יעל פולברמכר

מה התהליך שעוברים המשתתפים בתכנית?

בקבוצה משתתפים מורות ומורים יוצאי אתיופיה שקבלו תעודת הוראה וצריכים לעבור את שנת ההתמחות בבית ספר. את המפגשים הקבוצתיים אני מנחה השנה ביחד עם שלומית רוזנטלר. אנחנו עוסקים בזהות של המשתתפים כמורים, במתח שקיים בין הזהות המקצועית לזהות העצמית ובחינוך לרב תרבותיות. הרעיון הוא לעבור תהליך שיסייע להם להביא את עצמם ואת הזהות שלהם לבית הספר ממקום מרחיב ומעצים. בנוסף אנחנו מציעים למשתתפים ליווי פרטני על פי תכנית אישית. הם יכולים לבחור לקחת חלק גם בקבוצה וגם בליווי הפרטני או רק באחד  מהם.

מורים, במיוחד בשנת ההוראה הראשונה שלהם, חווים קשיים. מניסיונך המורים יוצאי אתיופיה נתקלים בקשיים ייחודיים?

ליוצאי אתיופיה שכבר סיימו תואר ראשון וקבלו תעודת הוראה קשה מאד להשיג סטאז'. אין להם  הרשת החברתית והקשרים שיש לאחרים וזה מאד חשוב בחברה הישראלית. בנוסף, מנהלים רבים לא שמחים לקחת מורה ממוצא אתיופי בגלל דעות קדומות, ואולי משום שהם חוששים מתגובות שליליות של הורים או תלמידים. גם לי היה קשה למצוא סטאז'. מצאתי אחרי הרבה חיפושים דרך הודעת דרושים שהתפרסמה באתר "שתיל". אמנם לא במסגרת של בית ספר על יסודי שאליה הוכשרתי, אבל היה לי מזל שלא התייאשתי. כבר מהיום הראשון התחברתי והתאהבתי בבית הספר הניסויי ארגנטינה ואני שם כבר חמש שנים.

קושי נוסף שיש למורים יוצאי אתיופיה הוא למצוא משרה מלאה ותפקיד משמעותי. הרבה פעמים מציעים להם משרה מצומצמת ותפקידים צדדיים. הקבוצה שלנו מאפשרת להם להביא את הקשיים האלו ולעבד אותם. כשצריך אנחנו גם עוזרים להם למצוא התמחות.

למרות שהתכנית קמה כדי לתמוך במורים יוצאי אתיופיה אני חושב שהתהליך הקבוצתי ש'כנפי יונה' מציעה משמעותי לכל מורה, כי לב העניין זה עיצוב זהות ורב תרבותיות. לכן לדעתי בעתיד חשוב שהקבוצה תהיה הטרוגנית. זה יהיה מודלינג לחינוך לרב תרבותיות בבתי הספר.

 

 

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.