הבורגנים – על טעם ומעמד באמנות אירופה, תערוכה במוזיאון ישראל      

"בעיני מוזיאון זו הזדמנות לימודית מדהימה ולתערוכה הזאת ממש התבקש ללכת כשהגענו למהפכה הצרפתית", כך מסביר אמיתי מור, מחנך כיתה ט' ומורה למקצוע "חברה ומדינה" בתיכון שליד האוניברסיטה בירושלים, את הביקור שערך בתערוכה הבורגנים – על טעם ומעמד באמנות באירופה.  

פניה של הבורגנות האירופית החל מהמאה ה-17 מוצגות בתערוכה שאצרה שולמית שטיינברג במוזיאון ישראל ותוצג בו עד נובמבר 2018. אורח חייהם של הבורגנים, הבתים המהודרים שלהם, ערכי המשפחה והילדים, האופנה וגם הביקורת שנמתחה עליהם מוצגים בפנינו בציורים, הדפסים, צילומים, חפצי אמנות וריהוט. היצירות בתערוכה הן מאמצע המאה ה-16 ואילך, רובן ככולן מאוספי מוזיאון ישראל..

אמיתי מור

"המהפכה הצרפתית קשורה לבורגנות קשר חם", מסביר מור, "ובתערוכה הזו יש היבטים רלבנטיים שמראים איך הבורגנות תופסת את עצמה בכלל וגם אל מול המעמדות האחרים – האצולה והעניים. היא מעלה שאלות כמו האם הבורגנות היא מעמד חברתי-כלכלי או רק צורת חיים שיש בה פאר ועושר".

אני מבינה את הרלבנטיות של התערוכה לחומר הלימודים אבל מה עושים עם תלמידים בתערוכה קלאסית כזו?

"ביקור כזה באמת צריך לתכנן היטב. אי אפשר להשאיר את זה להתרשמות פסיבית של התלמידים אלא לתת להם משימות ולהפעיל אותם. צריך לחשוב איך יוצרים חיבור בין העולם של הילדים לבין החומרים שאני רוצה שהם ידעו ויבינו. זו שאלה קשה שכמובן אין עליה תשובה אחת. צריך לנסות, להיות יצירתי כי זה לא מובן מאליו שהאמנות תרשים את הילדים. מוזיאון זו הזדמנות לימודית מדהימה אבל אי אפשר לסמוך עליו שהוא יעשה לך את העבודה.

בביקור בתערוכת הבורגנים נתתי לתלמידים דף עם תקציר ומשימות. הם היו צריכים לבחור שתי יצירות ולהסביר מה הן מציגות, האם יש בהן מסר או איזו אמירה שהם מזהים? האם יש שיח ביניהן? הם היו צריכים לזקק תובנה חדשה לגבי החומר שלמדנו.

התערוכה מחייה את החומר הלימודי. דווקא תלמידים שהחיבור שלהם למוזיאון מאד רופף רואים לפעמים דברים שהצופה המיומן יכול לפספס. היו תלמידים שהתלהבו כי המוצגים המחישו להם את החיים של הבורגנים. אז זה לא מובן מאליו שהאמנות תעורר בהם רושם ותלהיב אותם אבל  אם זה מצליח – הגמול של המורה הוא אדיר ואני חושב שגם אם לא מצליחים – הניסיון היה שווה משום שגם הדרך חשובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.