שיעורי חינוך 2018-06-18T08:17:03+00:00

שיעורי חינוך

קורסי חובה בחינוך

ליקויי למידה

מרצה: חגית סבתו

במסגרות החינוך הרגילות מצויים כיום תלמידים רבים בעלי לקויות למידה שונות. המורים נדרשים להתמודד בו זמנית הן עם העבודה השוטפת של ניהול הכיתה, תכני ההוראה, סוגיות משמעת וחינוך והן עם ראיית הפרט ומתן מענה דיפרנציאלי על פי צרכיהם השונים של התלמידים.

בקורס תינתן התייחסות ברמה התיאורטית לעמדות השונות ולרקע בנושא השילוב ולקויות הלמידה, תוך  חיבור לפרקטיקה: דיון סביב הצרכים הלימודיים, החברתיים והרגשיים של תלמידים בעלי לקות למידה, שימוש באסטרטגיות למידה מותאמות והיכרות עם אפשרויות הסיוע הקיימות במערכת. כל זאת, על רקע ההשפעות השונות הקיימות במעגלים הסובבים תלמידים בעלי לקות למידה- בסביבה הביתית והבית ספרית.

מקצועיות, זהות ומשמעות – מחקר איכותני של מורים והוראה

מרצה: ד"ר ענבר גלילי שכטר

מה יודע המורה המיומן בבואו ללמד? האם הוראה היא מקצוע נרכש או כשרון מולד? כיצד לומדים מורים להיות מורים? כיצד זהותם המקצועית של המורים קשורה בזהותם האישית? ומהם המתחים בין זהותם כמורים לזהויות אחרות שלהם? מה המשמעות שמייחסים מורים לפעולות שהם עושים כמורים ולעצם היותם מורים? כיצד רואים מורים את תלמידיהם ואת תפקידם ביחס אליהם? מה  המקום של תחום הדעת בעבודתם של המורים? – אלה הן מקצת השאלות בהן נעסוק בקורס.

נחקור שאלות אלה באמצעות מחקר איכותני.

במסגרת הקורס נתרגל ראיונות עם  מורים, צפיה בשיעורים, ניתוח ממצאים והמשגתם, וכתיבה של דו"ח מחקר אקדמי.

מומלץ לכתיבת עבודה סמינריונית.

סוגיות בשילוב תלמידים בעלי הפרעות למידה או צרכים ייחודיים אחרים

מרצה: עינת עידן    

לקויות למידה הוא תחום המושפע מן המחקר בנוירולוגיה, פסיכולוגיה, וקוגניציה ועובר שינויים רבי משמעות במשך העשורים האחרונים. בפן האידאולוגי- פוליטי מביאה עימה מדיניות השילוב את התחום גם לפתחם של מי שאינם לקויי למידה או שלא בחרו להתמחות בו. כך נע, שלא לומר נסחף, מעמדו החברתי-תרבותי של התחום, ממקום מקצועי צר בעל שפה סגורה, המתייחס בעיקר לשנות הלימודים הראשונות של בית הספר היסודי, לנושא חם בחינוך שכמעט הכול עסוקים ועוסקים בו. לתהליכים אילו יש השלכות עקרוניות כבדות משקל מעבר להשפעתם הפרקטית על תהליכי הוראה, למידה, אבחון, והערכה, שדומה שלא תמיד ניתנת הדעת על מלוא משמעותם. בקורס ננוע בין מבט ביקורתי המביט על התחום מבחוץ ובין מבט מקצועי פנימי שיציע פתרונות פדגוגיים ודידקטיים במציאות מורכבת.

מטרות:

  1. הסטודנטים יכירו את מדיניות השילוב ויהיו ערים להקשריה החברתיים-פוליטיים-כלכליים-חינוכיים בישראל.
  2. הסטודנטים יכירו את בעלי התפקידים השונים במערך השילוב, את האוכלוסיות המשולבות השונות ואת המודלים המתקיימים במערכת החינוך בישראל.
  3. הסטודנטים יכירו את מושגי היסוד של תחום לקויי הלמידה ואת התפיסות המקובלות בו כיום.
  4. הסטודנטים יפתחו תפיסה ותחושת מסוגלות לגבי תפקידם במערכת כמורים מכילים, ייחשפו למגוון מיומנויות הוראה תומכות למידה, הנדרשות בתחומי ידע שונים הנלמדים בחט'ב ובחט'ע.

פסיכולוגיה של גיל ההתבגרות

מרצה: ד"ר אלחנן אדלר

נושאי הקורס:

  1. מבוא: הגדרות ומאפיינים של גיל ההתבגרות.
  2. תיאוריות פסיכואנליטיות על גיל ההתבגרות: פרויד, ויניקוט, אריקסון ובלוס.
  3. תיאוריות למידה: התניה קלאסית ואופרנטית וענישה יעילה.
  4. השפעת החברה על המתבגר: קונפורמיות, חרמות, ודיסוננס קוגניטיבי.
  5. קשיים נפשיים בגיל ההתבגרות: דיכאון, חרדות, הפרעות אישיות והפרעות אכילה.
  6. הקשבה וניהול שיחה עם מתבגר: הקשבה פעילה, אמפתיה, שיקוף והכלה.
  7. השפעה ביוכימית על עולמו הנפשי של המתבגר.

מטרות הקורס:

  1. היכרות עם תהליכים רגשיים וקוגניטיביים המאפיינים התפתחות בריאה בגיל ההתבגרות.
  2. זיהוי והבנה של תהליכים פתולוגיים המופיעים בגיל ההתבגרות.
  3. יצירת עמדה אמפאתית כלפי מתבגרים.
  4. רכישת כלים להכלה ולהתמודדות עם האתגרים המאפיינים את עבודת המורה עם מתבגרים.

קורסי בחירה בחינוך

 

למידה דיאלוגית שיתופית

מרצה: ד"ר אורית שורץ-פרנקו

 

שיעור מולדת: חינוך יהודי ישראלי במדינת ישראל

מרצה: רותי להבי

הגישה הנרטיבית בהוראה –  קורס בפסיכולוגיה עם השלכות לעולם החינוך

מרצה: ד"ר מיכל שמחון

"נעשיתי חסיד כי בכפר  הולדתי היה רב אחד שספר סיפורים. הוא ספר מה שסיפר, ואני שמעתי ממנו מה שהייתי צריך לשמוע"  – הרבי מקוצק.

הקורס  יתאר את שיטת הטיפול הנרטיבית, הפוסט מודרנית.

שיטת טיפול זו צמחה  מתוך התנגדות לטיפול הפסיכודינמי, הפרשני.

במרכז התיאוריה הנרטיבית עומד הרעיון שהדבר המרכזי שמאפיין את האדם הוא יכולתו לספר סיפורים על עצמו ועל עולמו מוך הכרח לתת משמעות לשפע האירועים שבתוכם הוא חי. הסיפור הוא  אמצעי צבעוני וחושני שדרכו יכול האדם לבטא  את חוויותיו בדרך המדויקת ביותר. אולם, יש וניסיון החיים מוליד סיפור צר ועגום שכולא את האדם, מעצב את תמונת העבר, משפיע על ההווה ואף ממשמע את העתיד.

האתגר הטיפולי הוא להקשיב לסיפור הצר שאנשים מספרים על עצמם ולהציע אמצעים טיפוליים  מגוונים, שדרכם ניתן יהיה לערוך מחדש את סיפורי החיים העגומים לקראת סיפורים פוריים, רחבים ועשירים יותר כדי לאפשר צמיחה והתפתחות.

הקורס יעסוק  בלמוד חוויתי של עקרונות הטיפול הנרטיבי ובהשלכותיו לחיים בכלל ולעולם בית הספר בפרט.

הקורס ייתן  גם כלים לשיחות אישיות של המורה עם תלמידיו, עם הורי תלמידיו, עם הצוות,  ועם הכיתה  כקבוצה. כמו כן יינתנו כלים להתמודדות עם טראומה ותהליכי אבל.

פלדנקרייז כשיטת חינוך

מרצה: ד"ר אורית שורץ-פרנקו

בקורס מתקיימת התנסות מעשית בשיעורי-תנועה בשיטת פלדנקרייז: שיטת למידה המקדמת מודעות באמצעות תנועה, מביאה לשכלול היכולת הגופנית והאישית, ומחדשת תהליכי למידה אורגנית באדם. כמו כן מתקיימים דיונים להכרת אפיוני הלמידה האורגנית, כדפוס למידה מרכזי, בחינת דרכים לשילוב שיטת פלדנקרייז בלמידה והוראה בתחומי הדעת.

*בכל מפגש מתקיים שיעור תנועה מעשי של כ40 דקות, ואחריו יתקיים דיון. השיעורים המעשיים מתבצעים על מזרונים, בביגוד נוח. כל משתתפ/ת מבצע/ת את התרגול בעצמה/ו. אין מגע או מבט בין המשתתפים.

עולמם של המורים בעבר ובהווה

מרצה: ד"ר נאוה דקל